Kan I hjælpe med lidt af hvert om drenge og følelser?
Hej. :) Jeg har gjort det forbi med min kæreste i sidste uge og han forstår ikke, at det er slut og at jeg ikke vil have ham tilbage. Jeg har tydeligt givet udtryk for, at jeg ikke vil være sammen med ham mere, da jeg ikke kan føle mig fri. Han bliver ved med at skrive alle mulige ting, om hvor meget han elsker mig og så videre. Men hvad skal jeg gøre, for at få ham til at forstå, at det er slut?
Jeg er begyndt at skrive med en rigtig sød dreng, som hedder Jonas. Jeg synes, at han er rigtig sød, flot og utrolig charmerende!
Hver gang jeg snakker med ham over Skype eller bare skriver sms'er med mig eller lign. rødmer jeg ekstremt meget. Jeg er tydeligvis forelsket. :)
Han synes også, at jeg er sød og en køn pige.
Men hvordan kan man 'læse' en dreng, altså se om han kan lide en?
Jeg håber så meget på, at han kan lide mig.
Håber at I vil svare :)
På forhånd tak! :)
Med Venlig hilsen
Mia, 16 år

SVAR:
Kære Mia
Tak for dit brev, selvfølgelig vil vi svare :-)
Misforstået budskab
Det at din tidligere kæreste stadig kontakter dig og giver udtryk for sine følelser overfor dig, kan jo være fordi han måske ikke helt har forstået dit budskab. Måske forstår han ikke helt, hvad du mener med, at du ikke kan føle dig fri og måske vil han gerne have en chance for at ændre på tingene, så du kan føle dig fri og I kan finde sammen igen. Det er altid sværere at acceptere et brud, når man ikke har fået chancen for at ændre på tingene
De signaler vi sender til hinanden gennem ord og kropssprog kan sommetider misforstås. Det kan feks være stemmelejet eller tonefaldet. Selv om du tydeligt har gjort ham opmærksom på, det er slut, kan han også have misforstået noget i budskabet, hvis du opfører dig på en måde, så han ikke ved, hvad han skal tro. Din forklaring på bruddet er, at du ikke følte dig fri i jeres forhold. Er det hele forklaringen eller skyldes det også, at du er blevet forelsket i en anden?
Kan han lide mig?
Du skriver, du tydeligvis er forelsket i en fyr, du skriver, skyper og sms´er med og at han er sød, flot og charmerende. Forelskelse er en vidunderlig følelse og kan opleves forskelligt fra gang til gang. Nogen gange kan man forelske sig i mere end én og ja være forelsket i forelskelsen. Følelserne svinger meget i teenageårene og de forhold, man indleder, kan ende lige så hurtigt, som de begynder. Men hvordan kan du så "læse", om en dreng kan lide dig.
Hvis han er den, der kontakter dig først på skype, eller sender sms´s hurtigere, end du kan nå at svare, så vil jeg tro, der er følelser på spil. Men hvis du er i tvivl, kan du jo spørge ham direkte, men det vil kræve mod, og hvad vil du stille op, hvis følelserne er gengældt.
Gør dig nogle overvejelser, om han " skal være en flirt", som giver jer hver især en følelse af at være værdsat og med risiko for at lege med hinandens følelser, for som du har erfaret, er alle disse dejlige følelser nogle som kommer og går.....
Sats på kendskab og venskab først
Du kunne også overveje, at tage lidt mere med ro, måske tage et trin ad gangen. Du kunne i første omgang satse på at opbygge et venskab, så får du også muligheden for at finde ud af, om følelserne holder og om han er en, du vil satse på som kæreste. Et er måske også at møde ham på nettet og pr. sms og noget andet at møde ham i virkeligheden. På den måde gør du dig selv mindre sårbar og du risikerer heller ikke så let at såre ham. At opbygge et godt venskab er aldrig spild af tid, det kan blive et rigtig godt grundlag for et evt. senere kæresteforhold. Læs også
Forelsket - en fantastisk følelse
Pigevenner og drengevenner
En trappetanke
Mvh Lise H. Thuesen