Kan I hjælpe med jalousi, da jeg ellers vil miste min kæreste?
Hej
Jeg er en pige på 15 år og har en super dejlig kæreste.
Jeg har det meget svært med jalousi, det har stået på længe, og jeg ved desværre ikke, hvad jeg kan gøre for at slappe lidt af med jalousien. Alle de ting, jeg bliver jaloux over, kan f.eks være: Hvis han skal til fester, være sammen med piger, skriver med dem, krammer dem.. O.s.v
Håber du kan hjælpe mig lidt, ellers så mister jeg ham.
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Du beskriver, at du oplever at blive meget jaloux på din kæreste. F.eks. hvis han skal til fest, skriver med andre piger eller krammer dem. Jeg håber, at jeg med mit svar kan give dig en lidt større forståelse for, hvad jalousi er, og hvad den kan betyde.
Jalousi - frygt for at miste eller misundelse
Jalousi handler I høj grad om frygten for at miste kærlighed. Jeg forestiller mig, at du kan være bange for, at din kæreste kan blive forelsket i de piger, han skriver sammen med, eller du kan frygte, at han er utro med en anden pige, når han er til fest. Begge dele ting der kan betyde, at du mister ham.
Jalousi kan også handle om misundelse. Måske er du misundelig over, at din kæreste giver opmærksomhed og kram til andre piger, som ikke er dig. Jalousi kan være udtryk for noget, du savner eller ønsker I jeres forhold.
Jalousi kan medføre kontrol
Frygten for at miste samt misundelse kan gøre, at du kommer til at handle på måder, du ikke har lyst til overfor ham, som kan skabe splittelse imellem jer.
Når man er jaloux, kan man komme til at forsøge at kontrollere sin partner. Det kan f.eks. være, at du tjekker hans sms’er, at du vil vide, hvor han skal hen, og hvem han skal være sammen med.
Jalousien kan også skabe usikkerhed hos jer begge to. Hvis du er usikker på din kæreste, kan denne følelse smitte ham, så han blive usikker på sig selv og på dig.
Man kan sige, at frygten for at miste kærligheden, faktisk kan være med til at ødelægge selv samme kærlighed.
Redskaber til at arbejde med jalousien
Det kan være, du har prøvet at bekæmpe jalousien alene. Det kan være rigtig svært, fordi vi ikke så nemt kan kontrollere vores følelser. Forsøger vi at sige til os selv, at det, vi føler og tænker, er forkert, kan følelserne nemt komme til udtryk f.eks. igennem vrede på ens kæreste, kritik af ham eller små skænderier i hverdagen. Jeg vil kort præsentere tre skridt, der kan være rigtig gode, hvis du vil forsøge at arbejde med jalousien.
1. Erkendelse: Det er vigtigt, at du står ved, at det er sådan, du har det.
2. Erfaringer: Dernæst kan du spørge dig selv, om du har erfaringer fra tidligere i dit liv, hvor du er blevet forladt eller svigtet. Sådanne oplevelser kan gøre, at du er bange for at miste. Sådanne erfaringer kan gøre, at jalousien hurtigere og med større styrke bliver aktiveret hos dig end hos andre, der ikke har oplevet det samme som dig.
3. Samtale: Tal med din kæreste om det, du føler.
Jalousi er naturlig
Hvis man elsker et andet menneske højt, er det meget naturligt, at man er bange for at miste ham eller hende. Du kan derfor ikke gøre for, at du er jaloux, det er meget naturligt. Men det, at det er en naturlig følelse, berettiger ikke, at du handler kontrollerende overfor din kæreste.
Det kræver åbenhed og tålmodighed at overvinde jalousien
Små gode øvelser kan være, at øve dig i ikke at tjekke hans tlf. eller i at lade ham tage til fest uden at udspørge ham før og efter. Du kan fortælle ham om, hvad du føler, når han krammer en anden pige uden at kritisere ham for det eller nægte ham at gøre det, og du kan fortælle ham om dine egne ønsker og behov i jeres forhold.
Gennem erfaringer over tid, med at han ikke svigter dig og ikke er dig utro, vil der langsomt opbygges større tryghed og tillid i jeres forhold. Det kan, igen over tid, medføre, at jalousien aftager. Det er ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden. Det kræver arbejde, åbenhed og tålmodighed fra jer begge.
Læs også artiklen: Jalousi og kærestesorg
Jeg ønsker jer alt godt.
Vh. Stine