Kan hvide pletter på kønslæberne være svamp?
Jeg er en pige på 16 år, og jeg har de her hvide pletter imellem mine indre og ydre kønslæber. De hverken klør eller gør ondt, de er bare rigtig irriterende, da jeg ikke ved, om det er noget, der er helt normalt?
Da jeg har en kæreste, vil jeg gerne vide, om er det helt normalt, eller om det er svamp, inden vi begynder at have samleje.
Tusind tak for hjælpen på forhånd
Pige, 16 år

SVAR:
Kære pige på 16 år
Tak for dit spørgsmål.
Næppe svamp - men kun lægen kan give sikkert svar
Jeg kan naturligvis ikke svare dig fuldstændig sikkert, når jeg ikke har set, hvordan de hvide pletter ser ud.
Hvis man har svamp, vil det vise sig som rødt udslæt, klø meget, og nogle får udflåd, som er hvidt og grynet i konsistensen. Det lyder altså ikke til, at du har svamp.
Nogle piger har talgknopper ved kønslæberne, og det er ganske ufarligt og helt naturligt. Talgknopper sørger for at blødgøre og holde huden fugtig. Du skriver, at du synes, de er rigtig irriterende, men jeg kan ikke regne ud, om det kun er udseendet eller noget andet, der irriterer dig? Hvis du er i tvivl eller nervøs for, hvad det kan være, så kan du lave en aftale hos din læge og få svar dér.
Pas godt på dig selv og dit sexliv
Jeg vil opfordre dig til at kigge rundt i temaet Teenager og sex, hvor du kan lære en masse om at være ung, og hvordan man forholder sig til det med sex. Grunden til, at jeg nævner det, er, at du “kun” er 16 år, og det kan nogle gange være lidt svært at finde ud af, hvor ens egne grænser går. Så pas rigtig godt på dig selv - især når det handler om at have sex med sin kæreste. Du kan bl.a. læse den her artikel: Pas godt på dit sexliv
Hvis du og din kæreste senere vælger at have sex, er det vigtigt, at du også får talt med lægen om det, så I finder den præventionsform, der passer jer bedst.
Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty