Kan han lide mig og kan jeg lide ham?
Hej, jeg er en pige på 11 år snart 12 år. Der er den her dreng, som er helt vildt sød og han er en af lærerens børn. Og så den anden dag, da vi skulle spille vores musical, så kom han og så den og så bagefter stod mig og min veninde og snakkede om ham og vi kunne begge godt lide ham og så da vi gik op, så ville jeg hen og have en sodavand og han stod der henne og da jeg gik der hen, kiggede han hele tiden på mig og smilte til mig og så var min anden veninde så ond og gå hen og sige til hans mor, at jeg godt kunne lide ham.
Men det, jeg vil vide, er, om han kan lide ham og om jeg kan lide ham?
Hilsen mig

SVAR:
Kære ”mig”.
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig.
Det er på en gang både super dejligt og også forvirrende for dig, at du har mødt en dreng, der viser interesse for dig og som du også er interesseret i. Sådan kan følelser sagtens på én gang både være fantastisk dejlige og også ret forvirrende; - så det kan være svært at finde hoved og hale i dem. Det er det, jeg tror, du oplever lige nu. Så er det bare rigtig godt, du spørger andre til råds.
Sats på venskab
Jeg tror, det vil en god ide, at lære ham bedre at kende og i første omgang satse på venskab. Prøv at finde ud af, om I har fælles interesser, så I kan gøre noget sammen. F.eks. dyrke sport, musik eller gå i biffen sammen. Det kan være en go ide at være flere sammen end bare jer to. Prøv at være sammen med dem, han også er sammen med, og find ud af, hvordan han er som ven, når I er sammen med andre.
Lær ham bedre at kende
Når I kender hinanden lidt bedre og har fundet fælles interesser, så kan det være, at det viser sig, at det er superdejligt for jer begge, at I er venner. – Måske endda bedste venner. Måske udvikler jeres forhold sig til, at I begge to lige så stille bliver klar til at være kærester. – Det er der kun tiden, der kan vise. Jeg synes, det er vigtigt at tage små skridt og ikke at have for travlt. De små skridt kan I tage ved at indlede et endnu tættere venskab. – Det er nemlig godt at lære hinanden at kende og mærke hinanden som venner over længere tid. Hvis I skal være kærester engang, så tror jeg, det er godt for jer, at I har brugt god tid på at være sammen og lære hinanden at kende som venner først.
Det gjorde ondt
Jeg kan godt forstå, at du synes, der var ondt gjort af din veninde, at sladre til hans mor, om at du var vild med ham. Det gør nemlig ondt, når dem, man er fortrolige med og har hemmeligheder med, ikke kan holde på hemmeligheden. Hvis du har mod på det, synes jeg, du skal fortælle din veninde, at det gjorde dig ked af det.
Det kan være godt for både dig og din veninde at få snakket om. Det kan være godt for dig, da du på den måde tager dig selv alvorlig og fortæller din veninde, at du ønsker, hun skal hjælpe med at passe på din hemmelighed.
Du giver din veninde mulighed for at blive klar over, at du bliver ked af det, når hun fortæller din hemmelighed videre. Når hun bliver klar over det, giver du hende dermed mulighed for at passe bedre på din hemmelighed en anden gang. Derved kan jeres venskab blive endnu tættere.
Læs mere om gode venskaber her:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Håber det, jeg har skrevet, kan hjælpe dig, - selv om jeg ikke kan svare dig præcis på, om du kan lide ham og om han kan lide dig.
Prøv også at kigge dig lidt omkring på hjemmesiden for at se, hvad andre giver af gode ideer til det, du står i lige nu. Du kan f. eks. begynde her: Hvordan takler vi på 11-12 år de store følelser?
De bedste hilsner
Annette Bech Vad