Kan han lide mig og hvordan tager jeg mig sammen?
Hey Adam og Eva. Overdriver jeg for meget eller kan han virkelig lide mig?
Jeg er en pige på 13 år, som godt kan lide den her dreng, som også er 13 år. Han er rigtig sød, og vi snakker sammen over facebook og lidt i skolen. Vi har vildt meget tilfælles og jeg tror, han kan lide mig lidt, men jeg er slet ikke sikker!
Så er der en anden dreng, som jeg godt kan lide. Ham har jeg kunnet lide i cirka et år. Han er 14 år. Han er præcis som den anden sød, og jeg tror lidt, han kan li mig. Når jeg er sammen med dem eller i en større gruppe, og de er en del af den, bliver jeg helt rød, og det er meget pinligt, fordi folk begynder at spørger, hvorfor jeg er så rød.
Engang var det den 14-årige, der spurgte! Jeg blev mega rød i hovedet og begyndte at græde. Kan jeg få noget hjælp til at tage mig sammen og bare invitere en af dem i biografen!!!?? Please hjælp mig!
Hilsen L, 13 år

SVAR:
Kære L
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå på dit spørgsmål, at der er to drenge i venneflokken i skolen, som gør et særligt indtryk på dig. Du beskriver dem som søde. Dit problem er, at du bliver genert og rød i hovedet når du er sammen med dem. Du har sådan lyst til at kunne tage dig sammen og invitere en af dem i biografen.
En spændende tid – nyd den
Du er i en alder, hvor din krop og dit sind er i en kraftig udvikling. Du er ved at finde ud af, hvem du selv er, og det finder man ud af i fællesskab med andre. Hvordan oplever jeg andre, og hvordan oplever de mig. Din seksualitet er også noget, du er ved at blive bevidst om, og din krop begynder at reagere på mange følelser. Det hører din alder til.
Men jeg vil gerne opfordre dig til at tænke lidt over, hvad du selv tror, du har allermest brug for lige nu? Og et stykke ud i fremtiden?
Det virker på mig, som om du tænker, at hvis du har det hyggeligt og rart med en dreng, synes han er sød og føler en dejlig spænding ved at være sammen med ham, så skal du begynde at tænke i kæreste-muligheder. Jeg tror det presser dig unødvendigt. Jeg tror, at når du bliver mega rød og mister kontrollen over dig selv (begynder at græde), hænger det sammen med, at du ikke kan nyde det, der sker i øjeblikket, men føler det skal føre til meget mere.
Sats på venskaber
Mit råd til dig er, at du skal nyde dine venskaber. Du har brug for at have gode drengevenner og gode pigevenner. Jeg siger ikke, at du ikke skal drømme om en kæreste, men jeg tænker alligevel, at det ikke er det vigtigste for dig nu, men i stedet at du udvikler de venskaber du har, den kontakt, interesse, samtaler, sjov og hygge, som opstår når I er sammen. Fold dig ud i det fællesskab uden at lægge kæresteplaner. Du er kun 13 år, og jeg synes alt for mange involverer sig alt for tidligt i et kæresteforhold. Det ser måske ud, som om det er det sjoveste og sejeste, men meget tit er det meget indviklet og kompliceret at finde ud af, hvad det vil sige at være kærester, hvad den ene og anden forventer. Ofte handler det egentlig bare om, at man har lyst til en rigtig god ven.
Derfor: I stedet for at tænke på et setup, hvor du skal i biografen med den ene af drengen alene, så det ligner en slags date, så tag af sted nogle stykker. Nyd det at være sammen. Lær dem endnu bedre at kende og mærk efter i dig selv, hvordan du allerbedst hygger dig i deres fællesskab.
De bedste ønsker til dig! Det er rigtig spændende at være 13 år. Du lærer lige nu rigtig meget om dig selv. Godt, at du tænker over det og søger lidt råd og hjælp.
Du kan læse mere i de her artikler og svar:
Pigevenner og drengevenner
Han driller lidt – er han forelsket i mig?
Er det tegn på, at han synes om mig?
Kh Benna