Kan han lide mig? - og hvordan overfor vennerne?
Hejsa! Jeg er en pige på 13 år og jeg har et problem! Der er den her dreng i min klasse (vi kalder ham bare "x"), og for at være ærlig tror jeg, jeg kan lide ham, og måske også at han kan lide mig?
Hver gang jeg ser ham, banker mit hjerte, og jeg har flere gange bare stået og "zombie" stirret på ham i flere sekunder, før det går op for mig, at nogen så det. Og den éne gang, jeg fik øjenkontakt med ham, følte jeg, at jeg skulle eksplodere!
Min veninde siger, at han også kan lide mig, og hun siger, at han sender et anderledes blik til mig end andre. På den ene side tror jeg på det, og den anden lyder det bare som det rene vanvid.
Jeg er begyndt at snakke lidt med ham... Men det kan også være, at han bare vil være venner?
Det største problem er, at mine to bedste venner (2 drenge) HADER x :( Og x hader også dem. Og jeg siger tit til mine venner, (når vi snakker om x, fordi de bagtaler ham) at han er træls og sådan, når jeg i virkeligheden brænder for at snakke mere med ham.
Hvordan ved jeg, om han kan lide mig?
Hvordan kan jeg undgå, at mine venner går i spåner, hvis jeg kom sammen med ham?
Hvordan kan jeg overhovedet vide, at jeg er rigtig forelsket i ham??!!
Anonym, 13 år

SVAR:
Hej med dig!
Jeg tager lige dine 3 spørgsmål først.
Hvordan ved jeg, om han kan lide mig?
Ja, det finder du kun ud af, hvis du spørger ham. Du kunne evt. tale med ham stille og roligt, lære ham bedre at kende og så fortælle ham, hvordan du føler for ham. Så er det op til ham at finde ud af, om han har de samme følelser, eller om han hellere vil være venner med dig.
Det kan du ikke undgå. Hvis du skulle være kæreste med ham i hemmelighed for at undgå at høre kommentarer fra dine venner, så vil det i længden ikke være særlig sjovt. Hvis I bliver et par, skulle I gerne kunne vise udadtil, at I kan lide hinanden.
Dine venner kan lære/opdage, at han er en OK fyr, ved at DU taler pænt om ham. Så længe du er med til at svine ham til, så er det en helt naturlig opfattelse hos dem, at du også synes, han er en mærkelig én. Så er det klart, de vil komme med spydige kommentarer, hvis du pludselig er kæreste med ham, du plejer jo at svine til. Prøv også at tænke på, hvad det siger om dig, hvis du taler grimt om én, du faktisk rigtig godt kan li’.
Jeg kan godt se, at det kræver lidt mod, næste gang snakken falder på MR. X., så skal du måske pludselig sige: Nej, stop nu med at sige sådan om ham, jeg synes faktisk, han er meget sød. Du kan måske også risikere, at de begynder at drille dig med det, og måske fortæller Mr. X., at du er vild med ham.
Der er ikke nogen nem løsning, når ens venner ikke har samme smag. Men du må finde ud af, hvis smag der er vigtigst. Din eller deres? Det bliver sikkert ikke første gang en ven, veninde eller dine forældre ikke er enige i din smag.
Hvordan kan jeg overhovedet vide, at jeg er rigtig forelsket i ham?
Et godt bud kunne være noget af det, du selv skriver i dit spørgsmål.
Når du ser ham, banker dit hjerte vildt. Du laver ”stener-finten” og går helt i stå, når du ser på ham. Du føler, at du er ved at eksplodere. Hvis de oplevelser også krydres med, at du ikke har særlig meget appetit og oplever en sommerfuglefarm i maven, så er du vist ramt af forelskelsen. Det er svært for mig at vide, om du er så forelsket i ham, at du er klar til at afsløre dine følelser og spørge, om I skal komme sammen; men jeg tror helt klart, du er fascineret af ham.
Hvis du tager det stille og roligt, begynder at tale MED ham og ikke OM ham, så kan du finde ud af, om han tæt på også er én, du kunne se dig selv sammen med.
Prøv at kigge rundt på siden efter andre, der spørger om det samme
Jeg ved, at både jeg selv og andre rådgivere på siden ofte har svaret på spørgsmålene: Kan han/hun virkelig lide mig? Er jeg rigtig forelsket? Jeg er vild med én, hvad skal jeg gøre? Her er nogle forslag til videre læsning og du kan selv finde flere:
Forelsket - en fantastisk følelse
En trappetanke
Kærlighed og forelskelse
Den eneste ene
Pigevenner og drengevenner
Hvordan ved man at man er forelsket?
Jeg tror, at du vil kunne finde mange, der ligesom dig synes, at det med varme følelser og uenighed med vennerne er noget svært noget.
Vi ændrer os efter, hvem vi er sammen med
Gennem hele livet skal vi kunne opføre os forskelligt, og det kan gøre det svært for os at vide, hvem vi selv er. I skolen er du måske sej, når du er sammen med de seje, sjov når du er sammen med de sjove og dygtig, når du er sammen med de dygtige. Forskellige lærere ser dig på forskellige måder. De har nogle forventninger til, at du gør bestemte ting. Hjemme er du datteren, der skal gøre, hvad mor og far siger. I sportsklubben skal du vise, hvad du dur til. Derfor kan det være svært at vide, hvad du selv mener, fordi du er vant til, at andre har en mening om det, du gør, og at den mening selvfølgelig betyder noget for, om du synes, du har valgt rigtigt.
Prøv om du kan lytte til din egen stemme og føle, hvad der er rigtigt for dig.
Held og lykke med kærligheden og med venskaberne. Tro på, at du ved, hvad der er bedst for dig.
Mange hilsner
Anja