Kan fyren fra nettet mon li' mig?
Hej Adam og Eva. Jeg har gennem fire år været i kontakt med en sød fyr gennem Arto, men nu snakker vi sammen over Skype og mobilen. Problemet er, at han har en feriekæreste i Thailand. Jeg synes selv, han tit rejser derhen og det bekymrer mig lidt.
Vi har en fælles ven, som jeg kender gennem ham. Det var egentlig meningen, vi skulle mødes hos vores fælles ven sidste lørdag, men det blev vist ikke rigtig til noget alligevel på grund af en lille misforståelse. Jeg håber dog alligevel, at vi kommer til at mødes en dag. Han har haft ringet til mig nogle gange for at høre, hvordan jeg havde det og hvad jeg laver. Vi skriver også sammen over Skype.
Dagen vi skulle mødes, snakkede vi over Skype og han skrev, at han havde lyst til at se min krop. Vi startede en videosamtale, hvor han sagde, at jeg var pæn og sagde flere gange, at jeg så sød ud. Han spurgte mig, om jeg kunne gøre ham en tjeneste. Jeg spurgte ham, hvad det var. Om han måtte se min mave.. Jeg blev lidt genert og var ikke så tryg ved det, for han havde ikke sat sit til. Jeg mener, det er over et kamera og endda overfor en, jeg ikke har set før. Det vil ikke have været det samme, hvis det var face to face. Jeg sagde så til ham, at jeg ikke havde lyst og det accepterede han. Jeg sagde også til ham, at det tror jeg ikke, hans kæreste vil blive glad for. Han lod som om, han ikke hørte det og så sagde jeg, ja, du hørte det godt.
Han spurgte, om min kæreste ikke vil blive glad for det. Jeg sagde nej, din. Han spurgte, om jeg havde en kæreste, for han var nysgerrig. Han har også skrevet beskeder, hvori der stod: "Er du ikke tiltrukket af fyre på min alder"? Jo.. Hvorfor? "Jeg misforstod det bare lidt. Jeg bliver mest tiltrukket af unge piger". Mig: "Du har en kæreste". "Det gør mig da ikke mindre tiltrukket af unge piger, selvom hun også er ung". Mig: Nånå.. Glæd dig over, at du har hende.
En anden besked. "Godmorgen. Ja, jeg var ude på stranden i går med hundene. Det kunne nu have været hyggeligt, at have dig med. Dejligt at vågne op til en sød pige". Han kalder mig også smukke. Vores fælles ven spurgte mig, om jeg aldrig snakkede med ham. Det gør jeg skam og spurgte ham, hvorfor. Han sendte et link til en sang med Mr. Big med "To be with you".
Hvordan skal jeg tolke det?
Lyder det til, at han kan lide mig eller er det noget, jeg bilder mig ind?
Jeg lader ham komme til mig, da jeg ikke vil skræmme ham væk.
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp og nogle gode råd til at kunne gøre noget ved sagen.
Iris, 19 år

SVAR:
Kære forelskede.
Internettet gør verden lille. På få sekunder kan vi få kontakt med andre mennesker over hele verden. Det er herligt og det er nemt.
Kontakt via nettet gør os mere frimodige
En anden ting, der også er nemmere, er tilliden eller skulle jeg snarere sige modet. Ofte føler vi os lidt mere modige, når vi kan kommunikere via nettet. Vi tør mere, vi siger mere, vi flirter mere.
Nogle af de skridt, der skal tages, når vi møder nye mennesker, kan gå lidt hurtigere over nettet. Men vi kan også komme til at mangle den dimension med at stå overfor hinanden og mærke, om der er tillid og kemi.
Lyt til din egen utryghed
Jeg kan se ud fra det, du skriver, at du nogle gange er utryg ved det, han siger eller skriver til dig. Det er ikke lige til at blive klog på, hvad han mener med de ting, han skriver
Jeg kan ikke svare dig på, om han kan lide dig, eller på hvilken måde han ser dig, men han holder kontakt med dig og leger med dine følelser, selvom han har en kæreste.
Lev det virkelige liv
Jeg synes, du skal slukke for computeren og komme ud og mødes med mennesker ”in real life”, så du kan bruge din mavefornemmelse, dine øjne, dine ører til at vurdere, om de mennesker, du møder, kan stoles på og vil dig det godt.
Der findes så mange dejlige fyre i og udenfor Danmark, så du behøver ikke at lade dig nøjes med én, der er lidt skummel, som har en kæreste og som kører hele kontakten over Skype og Arto.
Du fortjener det bedste
Måske synes du, jeg er en stivstikker, der ødelægger drømmen om forelskelsen for dig lige nu, men jeg har en lidt skidt mavefornemmelse i forhold til fyren her.
Du fortjener bedre, og jeg er sikker på, at der findes én god fyr til dig, som du kan mødes med og være tryg ved.
Pas rigtig godt på dig selv, og skriv endelig igen, hvis dette ikke er svar nok.
Mange hilsner
Anja