Kan fortrydelsespille påvirke menstruationscyklus?
Jeg tager normalt p-piller, men i torsdags skulle jeg holde pause. Fredag tog jeg fortrydelsespille. I mandags skulle jeg få min menstruation, men jeg har ikke fået det endnu, og det er onsdag idag.
Kan fortrydelsespille påvirke min menstruationscyklus? Og hvornår kommer min menstruation?
M, 21 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt, du skriver til os, når du har brug for hjælp. Vi svarer normalt ikke så hurtigt, men nu var jeg lige klar :)
Fortrydelsespiller påvirker cyklus
Det korte svar på dit spørgsmål er: Ja, en fortrydelsespille påvirker menstruationscyklus. Det gør den, fordi en fortrydelsespille indholder stor mængde af hormonet gestagen. Du kan læse mere om det i vores leksikon: Fortrydelsespiller.
Du kan også læse svar til andre, der har spurgt om det samme:
Kraftig menstruation – kan det skyldes fortrydelsespille?
Påvirker fortrydelsespillen cyklus, og hvornår virker p-pillerne?
Find selv flere svar ved at søge på siden, hvis du har brug for det. Eller læs på pakningen til fortrydelsespillen. Der står helt sikkert noget om bivirkninger og indflydelse på menstruationscyklus.
Jeg kan ikke sige, hvornår din menstruation kommer, men du skal fortsætte med dine p-piller 7 dage efter, du stoppede med sidste pakke, hvis du fortsat vil være beskyttet.
Hvorfor fortrydelsespille?
Når du tager p-piller, undrer jeg mig over, at du tog en fortrydelsespille. Hvis du tager dine p-piller hver dag, som du skal, er du så godt beskyttet mod graviditet, som det kan lade sig gøre. Også under p-pille pausen. Læs om p-piller i vores artikel: Info om p-piller.
Jeg undrer mig, fordi det er store mængder hormoner, du udsætter din krop for. Og som sagt er det ikke nødvendigt, hvis du tager dine p-piller, som du skal.
Sikker sex
Til sidst har jeg lyst til at skrive noget om beskyttelse af dig selv. Én ting er at beskytte sig mod graviditet, når man har sex. Hvis du har haft mere end en sexpartner, er det virkelig vigtigt, du/I også bruger kondom, da det er det eneste, der kan beskytte mod sexsygdomme.
Har du tænkt over, det også er vigtigt at beskytte dine følelser og din identitet? Når vi deler sex, giver vi noget af det mest intime, vi har. Især vi kvinder kan ikke undgå at involvere vores følelser. Derfor anbefaler vi på AdamogEva.dk, at vi venter med sex, til vi er i et forpligtet forhold som ægteskabet, hvor vi trygt og helt kan give os hen til den anden. Selvom du har et aktivt sexliv nu, er det altid muligt at stoppe op for at vurdere og vælge, hvordan du helst vil have, dit sexliv skal være.
Hvis du har lyst til at vide mere om den tilgang til sex, vil jeg anbefale vores artikler
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Værd at vente på
Jeg håber, du er tilfreds med svaret. Hvis ikke, er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Vibeke