Kan et venskab køre, hvis den ene bliver forelsket?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg er en af de heldige drenge, der er bedstevenner med en pige. Det viser sig så, jeg er blevet forelsket i hende og har været det længe.

Jeg bliver nemt jaloux og tror også, hun kan mærke, når jeg gør det. Hun spurgte mig også en dag, om jeg var vild med hende, siden jeg altid blev jaloux. Jeg turde ikke svare hverken det ene eller det andet, men så skrev hun: “... venskabet nok kan blive ødelagt, men man kan jo ikke styre sine følelser.” Der blev jeg nervøs og svarede bare “nej”.

Nu fabler hun hele tiden om andre fyre og sådan noget, så jeg bare får lyst til at sige til hende, jeg er vild med hende, men er jo bange for, hvis venskabet bliver ødelagt ...

Mit endelige spørgsmål er nok: Skal jeg sige til hende, jeg er vild med hende? Eller bare lade som ingenting og prøve at komme over det? For kan et venskab køre, hvis den ene bliver forelsket i den anden?

Mvh. L, 16 år.

SVAR:

Hej

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.

Du er bestemt ikke den eneste, der har stået i det dilemma, du beskriver. Der er ikke lang vej fra godt venskab til forelskelse, når man har en rigtig god ven af modsatte køn. Særligt i den alder I har lige nu, hvor man begynder at se på hinanden med “nye briller”. Jeg har også set flere film over dette tema.

Et kort svar

Mit korte svar til dig er, at jeg synes, du skal fortælle hende, hvordan du har det.

Det lyder til, at I alligevel ikke kan have et helt naturligt forhold lige nu. Du er jo også begyndt at være jaloux. Hun vil hurtigt fornemme på dig, at tingene ikke er, som de plejer at være.

Point of no return

Det vil selvfølgelig være “point of no return”, og når du først har sagt sandheden til hende, vil jeres forhold forandre sig. Det vil det alligevel, da du ikke kan skjule dine følelser helt for hende, og hun vil mærke på dig, at I ikke har den samme fortrolighed og lethed i forholdet, som I tidligere havde.

Flere muligheder

Der kan ske tre ting: Enten vil hun blive underlig til mode over, at du pludselig har de følelser for hende, da hun ikke gengælder dem overhovedet. Det kan også se sådan ud, at hun via de følelser, du har for hende, selv ændrer sine følelser for dig og efter nogen tid bliver forelsket i dig, eller også vil hun med det samme opdage, at hun har det på samme måde overfor dig, og så er det jo en rigtig lykkelig situation, I kan havne i.

Der er nok ingen nemme løsninger på dette dilemma. Jeg tror, jeg må sige, at livet er sådan, og det kan vi lære en masse af. Bedst som man troede, at der var styr på det hele, mister man kontrollen, og man må finde en ny vej at gå.

Jeg håber, du finder din vej i denne situation, du er havnet i.

Kærlig hilsen
Marianne