Kan en muslim og en kristen gifte sig?

Vis spørgsmål

Kan en muslim og en kristen gifte sig?

Og hvis, ja: Hvilken religion hører børnene til? For hvis vi siger, at manden er muslim, og kvinden er kristen, hvilken religion hører de så til? Og omvendt?

A, 15 år

SVAR:

Hej A

Ja, i princippet kan en muslim og en kristen godt gifte sig ifølge dansk lovgivning. Det er ikke tilfældet i alle lande i verden, men i Danmark kan det altså godt lade sig gøre. Men der er en hel del meget vanskelige spørgsmål.

Spørgsmål 1: Hvem skal vie dem?

Den mest neutrale løsning er, at lade den danske stat gøre det – altså at gå på rådhuset. Derefter kan man have en ceremoni i det muslimske bagland og en anden i det kristne bagland, med mindre begge grupper kan enes om en fælles.

Spørgsmål 2: Hvilken religion tilhører de, efter de er gift?

I princippet er svaret: Præcis den samme, som de tilhørte, før de blev gift! Det ændrer ikke noget.

Men det kan skabe store modsætninger til baglandet, hvis man tager sin religion alvorligt. Fx kan mandens muslimske bagland forlange, at kvinden bliver muslim, for at de overhovedet vil anerkende ægteskabet. Det er ikke i alle tilfælde, de vil forlange det. Men hvis de gør – hvad vil parret så gøre? For nogle par er det her spørgsmål simpelthen det, der forhindrer dem i at blive gift.

Spørgsmål 3: Hvordan vil de få det til at fungere i hverdagen?

Hvis ingen af dem tager deres tro særlig alvorligt, kan det nok gå. Men hvis den ene – eller begge – tager deres tro alvorligt, vil det blive svært for dem. Når jeg ikke kan dele noget af det, der betyder allermest i hele verden for mig, med min ægtefælle – så bliver det svært at leve tæt sammen.

Spørgsmål 4: Hvis der kommer børn – hvad så?

Skal de døbes som kristne eller optages som muslimer? Og hvilken tro skal de oplæres i?

Nu er jeg selv kristen og kan derfor bedst tale på vegne af den kristne ægtefælle. Men jeg kunne simpelthen ikke leve med, at mine børn ikke blev døbt og oplært i den kristne tro. Det er jo det vigtigste i livet for mig! Og hvis min muslimske ægtefælle ville have, at de i stedet blev muslimer – ja, det ville aldrig kunne holde.

Så man kan kort sige, at i princippet kan de to godt gifte sig og stadig bare være muslim og kristen. Men i praksis er der nogle super vanskelige spørgsmål, de skal blive enige om at finde en løsning på.

Læs evt. mere under temaet At finde den rigtige
Her finder du bl.a. artiklen Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA.

Venlig hilsen
Sprint