Kan du uddybe svaret om rejsningsproblemer?

Vis spørgsmål

Hej Jonas

Tak for dit svar. (se link nedenfor i svaret)

Jeg skriver lige tilbage, da jeg gerne vil uddybe situationen. Siden jeg skrev sidst, er det lykkedes mig at få rejsning ca. 4 gange om dagen men ikke naturligt, jeg har hverken rejsning om natten, morgenen eller i løbet af dagen, med mindre jeg selv laver den, og det tager længere tid at få rejsning end normalt.

Det skal lige siges, at min kæreste og jeg bor i fsk. dele af landet, og vi har ikke set hinanden i lang tid. Hun kommer snart på besøg, så jeg har spekuleret på, om det kunne være nervøsitet for det!

Hvad alkohol og rygning angår, så ryger jeg ikke, og jeg drikker meget sjældent. Den aften for 2 måneder siden havde jeg dig drukket en del, men jeg kunne jo heller ikke få rejsning dagen efter, og jeg fik det ikke før om aftenen den efterfølgende dag! Siden da har alt været normalt indtil nu!

Lige nu er det meget svært at få og vedligeholde rejsning! Jeg er selv ret sikker på, at det er psykisk, jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre ved det! Håber du kan hjælpe!

PS hvad angår fysiske skader på kønsdelene, så går jeg for tiden med tør hud på penishovedet. Kunne det have noget med det at gøre?

A, 19 år

SVAR:

Hej igen A!

Fedt at du svarer og spørger uddybende til det tidligere spørgsmål og svar: Er manglende og svigtende rejsning et problem? Det er rart for mig!

Det lyder helt normalt

Når du siger, at du ikke har kunnet få ”naturlig” rejsning. Betyder det, at det ikke sker ”af sig selv/tilfældigt”, men at du er nødt til at tænke på din kæreste og eller onanere for at få rejsning? Hvis det er tilfældet, så er 4 gange om dagen helt fint (og ret meget endda, synes jeg). Jeg ser ingen grund til bekymring, jeg tror roligt, du kan slappe af overfor, at alt er, som det skal være.

Angående den tidligere rejsningsepisode for to måneder siden:
Alkohol kan godt være skyld i manglende rejsning. Alkoholen bliver i kroppen ca. lige så mange timer som antal øl/genstande, du har drukket. Hvis du fx har drukket tyve øl fra kl. 20.00, så er du først helt ædru igen dagen efter kl. 16.00 (som hovedregel). Det gælder også, selvom du efter at have sovet ikke føler dig beruset. Så det er ikke usandsynligt, at det kan have været en medvirkende årsag.

Fokuser på at uddybe trygheden i jeres forhold

Jeg tror, som du også gør, at årsagen sagtens kan være psykisk. Jeg ved ikke, hvad du fylder dit liv med, og jeg ved ikke fuldt ud hvilke tanker, du går med, men der er meget, der kan påvirke sexdriften – ikke mindst bekymringer. Hvis du tror, at det er pga., du er spændt på, at din kæreste snart kommer, så tror jeg det også. Jeg tror løsninger er at forventningsafstemme og snakke sammen. Det handler om at være afslappet i hinandens selskab, og det bliver man nemmest ved at lære hinanden bedre at kende. Sex og tryghed hører sammen, og de allerbedste rammer er et gensidigt forpligtende forhold. Det kan du læse meget mere om her på siden.

Angående tørt penishoved:

Jeg tror ikke, at der er sammenhæng mellem manglende rejsning og tør hud. Den tørre hud kan dog skyldes mange ting: meget onani/sex, allergi for undertøj eller kondomer, kønssygdom, m.m. Hvis det har stået på længere tid, og det klør og generer dig (evt. med sårdannelse), så synes jeg, du skal få lægen til at se på det. Det kan sandsynligvis bare behandles med lidt fugtighedscreme (du kan evt. finde noget mild fugtighedscreme selv).
Da jeg spurgte til skader på kønsdelene, mente jeg fx spark i skridtet, færdselsuheld eller fald på skateboard.

Angående hormonerne:

Jeg tænkte primært på indtag af ekstra hormoner (fx anabolske steroider), som fx bodybuildere bruger. Indtag af disse kan give en række symptomer: rejsningsproblemer, aggressiv adfærd, mindre testikler, forskydning af fedtdepoter, m.m. Der findes også en række meget sjældne lidelser, som påvirker hormonbalancen, men enkeltstående rejsningsproblemer uden andre og mere udtalte symptomer (fx muskelsvulst, ømhed i testikler, spontane knoglebrud) leder ikke tankerne hen mod dem – altså slet ikke noget, jeg er bekymret for!

Jeg håber, det var de svar, du søgte. Hvis ikke, så spørg endelig igen. Det er kun rart for mig, at jeg er sikker på, du får de svar, du søger.

Mvh Jonas