Kan der have været sæd på kondomet?
Idag var første gang, jeg havde sex med en dreng, som jeg har haft noget med i fire år, og vi er nu kærester.
Vi brugte kondom, da jeg går meget ind for sikker sex, men mit problem er, at jeg er i tvivl, om der er nogen fare for, at jeg er gravid, da jeg ikke rigtigt kikkede, da jeg satte kondomet på. I stedet følte jeg mig mere frem, så jeg satte det først på den ene vej, som jeg så godt kunne mærke, var den forkerte vej, og så vendte jeg kondomet om og rullede det så nedover hans penis.
Han kom oppe i mig, men nu er jeg bange for, om der har kunnet være sæd på kondomet, og at jeg så er gravid nu ...
Overreagerer jeg, eller kunne der være noget om det?
A, 15 år

SVAR:
Kære A
Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt, du deler dine bekymringer og ikke går med dem selv. Du spørger, om du kan være blevet gravid efter, du har haft sex med din kæreste, og jeg vil gerne give dig et svar og et par råd med på vejen.
Gravid
Jeg vil starte med at sige, at sandsynligheden for, at du er blevet gravid, er meget lille. Det lyder til, at din kæreste havde udløsning oppe i dig og dermed i kondomet, efter du havde rullet det rigtigt på. Når det er sagt, kan der være ganske lidt af det, vi kalder præsperm – eller forsæd – som kan udløses inden selve udløsningen. Der er derfor en lille risiko for, at der kan være kommet lidt sæd på den “forkerte” side af kondomet, som så er kommet op i dig.
Når du spørger, om der er fare for, at du er gravid, vil jeg svare, at der altid er en mulighed for det, når I har sex. Der findes ikke prævention, som er 100% sikker, og det er en mulighed, I må beslutte jer for, om I kan leve med. Derudover er din risiko kun ganske lidt større, fordi kondomet i første omgang var sat forkert på.
Jeg tænker, du lige nu må vente på, at din menstruation sikkert kommer, som du forventer. Hvis det ikke sker, vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetstest. De kan købes på apoteket og i mange supermarkeder. Hvis du er blevet gravid, findes der flere svar her på siden, du kan læse, eller du kan skrive til os igen. Læs fx artiklen Uønsket gravid – hvad gør du?
Prævention
Det er dejligt at høre, at du går ind for sikker sex, og at I tænkte på at passe på jer selv med et kondom. Du ved sikkert, at kondomer beskytter mod seksuelt overførte sygdomme, så derfor er det en rigtig god idé at bruge et kondom for også at passe på jer selv på den måde. Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du sætter kondomet på, findes der mange vejledninger på nettet, bl.a. her: Apoteket – sådan bruger du kondom.
Hvis du er i tvivl, når du sætter kondomet på, er det bedre at kigge med. På den måde kan du se, at kondomet sidder godt; det betyder nemlig meget for sikkerheden. Vi ved, at beskyttelsen mod graviditet ligger mellem 85 og 90% ved brug af kondom. Til sammenligning ligger beskyttelsen ved p-piller på 95-99%. Hvis I bruger flere former for prævention – fx både kondom og p-piller – vil beskyttelsen blive højere. Dine forældre vil sikkert gerne snakke med dig om alt det her med prævention og dine bekymringer, så jeg vil opfordre dig til at tage en snak med dem eller en anden voksen, du snakker godt med. Du kan evt. vise dem mit svar, hvis det kan hjælpe. Og ellers kan din læge også hjælpe dig med at finde den gode præventionsløsning for dig. Lægen har tavshedspligt og fortæller ikke noget videre til dine forældre eller andre. Læs mere om prævention i artiklen Prævention.
Pas på dig selv
Til sidst vil jeg igen sige, at jeg er glad for, du tænker på at passe på dig selv. Det er en spændende og udfordrende tid, du er midt i, og det er vigtigt at passe på dig selv lige præcis nu. Du mærker lige nu, at der også kan følge bekymringer med sexlivet. Det er vigtigt at tage dem seriøst og finde en god løsning for dig i det. Her på hjemmesiden snakker vi meget om både sikker sex, men også om tryg sex. Vi tror, det simpelthen er nøglen til et godt sexliv, at du føler dig tryg i det.
Den tryghed kommer, når der ikke er noget, vi skal præstere eller være bange for. I sidste ende tror jeg, at den tryghed først kan komme, når to mennesker har lovet hinanden, at de vil være sammen uanset, hvad der sker; dvs. når de er blevet gift.
Her er nogle artikler og svar, hvor du kan finde mere inspiration:
Fra pige til kvinde
10 gode grunde til at vente med sex
Held og lykke med livet.
Vh Anna Kammersgaard