Kan chokolade give følelsen af at være forelsket?
Hej. Jeg har et spørgsmål, er det sandt, at chokolade giver dig en følelse af at være forelsket?!
For jeg spiser meget... Haha. Men helt seriøst?!
Thea, 15 år

SVAR:
Kære Thea
Tak for dit spørgsmål til Adamogeva.
Jeg vil forsøge at give dig et svar på dit spørgsmål, selvom mit svar måske ikke direkte er et svar på dit spørgsmål. For faktisk har jeg ikke kunnet finde noget entydigt svar på netop det, du spørger om. Det vil sige, at jeg ikke kan give dig et entydigt svar på, om chokolade kan give følelsen af at være forelsket.
Men der er en sammenhæng mellem sukker/chokolade og så humør. Faktisk har min kollega, som er psykiater, fortalt mig, at man i gamle dage brugte sukker til behandling af depressioner (altså før man fandt noget medicin, som kan virke mod depressioner). Vi ved også, at hvis børn spiser meget sukker, så kan de blive ”sukkerhøje” og dermed få en nærmest euforisk fornemmelse.
Den ”langhårede” forklaring
Jeg vil her prøve at give en kemisk forklaring på, hvorfor chokolade kan påvirke humøret.
Tristhed kan udløse trang til chokolade => du spiser sukker og kakao (chokolade) => bugspytkirtlen producerer insulin => cellerne optager sukkeret fra blodet => nervecellerne optager Tryptofan => mængden af Serotonin stiger => den triste stemning forsvinder.
Mere forenklet sagt, så sker der altså en kemisk reaktion i kroppen, når du indtager sukker, som medfører, at kroppen udskiller det stof, som der er for lidt af i hjernen ved depressioner, nemlig Serotonin.
På samme måde er det altså en mulighed, at chokolade hæver dit humør og dit stemningsleje og dermed kan det være medvirkende til en oplevelse af noget, der minder om det, der opleves i forelskelsen.
Advarsel
Der er dog 2 vigtige advarsler i dette.
For det første skal man ikke forsøge at behandle en depression med chokolade. Det skyldes, at chokolade slet ikke er virkningsfuld nok og det er vigtigt, at depressioner behandles. Derfor skal man søge læge/psykolog, når man har depression.
For det andet er chokolade ikke sundt. Det får blodsukkeret til at stige og det kan give nogle uheldige svingninger i blodsukkeret. Desuden kan det give uønsket vægtøgning. Og endelig mætter det, men det er ikke en sund næring, fordi det ikke indeholder de gode proteiner og kulhydrater, som kroppen har brug for.
Med venlig hilsen
Ole Rabjerg, psykolog