Kærlighed og sex ødelægger mig – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har altid været et anderledes menneske. Også når det kommer til kærlighed. Jeg er meget mere moden end mange andre, og jeg hviler meget i mig selv. Sex har altid været noget, jeg delte med en fantastisk ven. For mig har sex med sin allerbedste ven altid udviklet sig til det vildeste kærligheds helvede. På godt og ondt. Jeg bliver helt væk, og når jeg først bliver fanget i det, kan jeg ikke tænke klart, bliver rundtosset og helt rundt på gulvet.

Og nu har jeg mødt en dreng eller en ung mand? Han er 18, spiller og skriver musik ligesom jeg, og han er helt fantastisk. Den første nat, jeg delte med ham, var virkelig vild. Det var vidunderligt, og jeg fortryder intet.

Men her er mit store, latterlige problem: Jeg elsker ham, og en dag, da jeg var til en fest og var fuld, mødte jeg en anden fyr. Vi var sammen, det betød intet, og jeg føler ingenting for ham overhovedet. Og jeg fortalte det til ham, jeg elsker, og nu vil han ikke have mig. Jeg har fortalt ham en million gange, at det var en fejl, at jeg tænkte på ham, når vi havde sex, og at jeg bare var ensom ... Men han er ligeglad. Han kan ikke se på mig mere uden at have tårer i øjnene. Det dræber mig langsomt ...

Hvad skal jeg gøre'?:i

S, 14 år

SVAR:

Kære S!

Alle handlinger har en konsekvens! Det har du lært på den hårde måde. Du har gjort noget dumt, og nu skal du leve med konsekvensen.

Det er ingen formildende omstændighed, at du var fuld. Hvis man er stor nok til at drikke, så skal man også være stor nok til at tage konsekvenserne for de handlinger, man laver, når man er fuld. At sex og alkohol ikke er nogen god cocktail, kan du læse mere om her:
Sex og alkohol
Alkohol – så det rykker

Nu har du fået en moralprædiken, og du er klar over, at fejlen er din. Så kan vi gå videre til dit spørgsmål. Hvad skal du gøre?

Du kan ikke forlange noget af ham!

Det eneste, du kan gøre, er at håbe på, at ham du elsker vil tilgive dig, og at han langsomt får bygget tilliden til dig op igen. Du kan tale med ham, du kan sige undskyld, du kan tigge ham om at give dig en chance til at bevise, at han kan regne med dig.

Det er så fuldstændigt op til ham, hvor lang tid han skal bruge til at lære at stole på dig igen. Hvor lang tid, hans hjerte skal bruge på at hele, ligger kun hos ham. Jeg kan ikke sige dig, hvor lang tid det kan tage. I værste fald sker det aldrig.

Hvordan holder du ud?

Du skriver, at det dræber dig langsomt, når du ser, at han får tårer i øjnene ved at se på dig. Det kan jeg godt forstå er svært for dig at holde ud. Dét, du kan gøre, er at lære af denne oplevelse. Lære at du aldrig skal sætte kærligheden på spil for et øjebliks ensomhed eller ønske om sex. Som du tydeligt oplever lige nu, er det slet ikke det værd.

Du må prøve, om du kan få lov til at blive hans ven igen med tiden, men lige nu har han brug for tid og ro til at hele sit hjerte.

Sex gør noget ved os!

Faktisk er den seksuelle lavalder 15 år. Lovgiverne har valgt alderen 15 år, fordi de mener, at børn ikke er fysisk og psykisk modne til at have sex før denne alder.

Her på AdamogEva.dk kan du også læse mere om, at sex sætter dybe spor i vores sind, og det kræver en høj grad af tryghed og gensidig tillid. Vores værdier på AdamogEva.dk er, at sex og kærlighed hører sammen – og kærlighed forstås ikke bare som varme følelser, men som et ærligt forhold, hvor to elskende har forpligtet sig på at være tro imod hinanden.

Jeg vil også gerne udfordre dig til at tænke lidt mere over, hvad sex gør ved dig, og hvordan du vil forholde dig fremover. Her er nogle artikler, som jeg kan anbefale dig at læse:
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex

Ven eller kæreste?

En anden ting, jeg kunne tænke mig at udfordre dig på, mens du venter på, at han forhåbentlig vil åbne op for dig igen, er dit syn på venskab. Du skriver, at sex altid har været noget, du har delt med en fantastisk ven. Jeg vil gerne udfordre dig lidt på, hvordan du definerer forskellen på en ven og en kæreste. Det lyder for mig, som om du blander de to ting sammen, hvilket har været med til at bringe dig i den situation, du er havnet i.

Du fortæller, at du har været rundt på gulvet, rundtosset og ikke har kunnet tænke klart. Det lyder for mig som helt almindelige symptomer på en dejlig forelskelse. Noget som kunne have bragt dig og din ven frem til et kæresteforhold, hvor I forpligtede jer på hinanden og stolede på hinanden. Men i stedet var I venner, der gik i seng sammen – inden du eller måske I begge to var klar over, at I lagde mere end venskab i relationen mellem jer.

Jeg tror, du skal overveje, hvor du synes, sexlivet hører til. Er det mellem venner, eller er det i et parforhold, hvor man begynder med at være rundtosset forelskede i hinanden og derefter beslutter sig for at være et par sammen? Der skulle gerne være forskel på det at være venner og det at være i et parforhold. Prøv at læse artiklen Ét trin ad gangen er det mest sikre og overvej, hvad du selv mener.

Mange hilsner og ønsker om, at du finder forskellen mellem en ven og den, du virkelig ønsker at forpligte dig med.

Anja