Kæresten der har borderline var utro - hvad vil I råde mig til?
Hej! Jeg er en pige på 31. For 1 1/2 år siden har jeg mødt en fyr på 35 år. Vi begyndte at går ud sammen og efter 3 mdr. blev vi kærester. Vi har haft et godt forhold, dog til tider kunne jeg mærke, at en gang imellem var han meget væk fra mig følelsesmæssigt. Jeg vidste ikke, "hvor jeg havde ham". Men andre gange var han kærlig og sød.
Jeg har bemærket, at han prøver på at undgå sex, når vi kom til det og forklarede, at det skyldtes problemer på arbejde. Min mavefornæmmelse sagde noget andet. Efter er halvt år har jeg presset ham til at fortælle, hvad der foregår og han har tilstået, at han har været mig utro.
Sandheden kom frem stykkevis, da han har en tendens til at lyve meget. Han havde mange sidesping og to kvinder, som han har set regelmæssigt. Efter han har tilstået det hele, fik han en depression og derefter fik diagnosticeret en BPD.
Han forklarede at det hele skyldes hans følelse af mindreværdighed og hans angst for, at han ikke er god nok for mig, at jeg vil forlade ham en dag, når jeg finder ud af, hvor grimt og et dårligt menneske han er. Han sagde, at han elsker mig, og aldrig har haft følelser for de andre kvinder, han havde sex med. Det var hans måde at flygte fra sin mindreværdighed og føle sig bekræftet og at det også var hans måde at straffe sig på.
Jeg har afsluttet forholdet, men han bliver ved med at kontakte mig og beder om en chance til. Han foreklarer, at han er i behandling nu og det eneste, han ønsker, er at vi giver vores forhold en chance til. Han græder hver gang, han ringer til mig og prøver at få mig til at forstå hans sygdom og hvorfor han bliver så selvdestruktiv. Jeg er forvirret. Kan ikke forstå, hvorfor han har handlet sådan, hvis han virkelig har elsket mig.
Jeg er nu opdelt, en del af mig elsker ham og den anden del hader ham, men jeg synes, at det er synd for ham at have den sygdom. Jeg er meget i tvivl om, hvorhvidt det hele skyldes han sygdom eller ej. Jeg savner ham og vil måske kunne tilgive ham det, hvis jeg ved, at en sygdom kan gøre et menneske til at være så selvdestruktiv, men hvis det ikke er tilfældet, så er det slut for altid. Jeg vil så gerne hører jeres meneng og råd.
På forhånd tak.
Heidi, 31 år

SVAR:
Hej Heidi
Det er virkeligt et svært spørgsmål, du stiller og konsekvensen er, at du stiller mig til dommer over jeres forhold, hvilket jeg ikke ønsker at være. Jeg vil forsøge at svare på dele af dit spørgsmål, men ikke svare på det endelig spørgsmål, om I skal være sammen eller ej, da jeg mener, det er din sag.
Borderline
I forhold til hans BPD (Borderline personlighedsforstyrrelse) nævner du flere elementer, som passer godt på nedestående beskrivelse fra psykiatrifonden af en person med BPD:
1. Forstyrret og usikker identitetsfølelse
2. Tendens til intense og ustabile forhold til andre
3. Udtalt tendens til at undgå at blive ladt alene
4. Tendens til selvdestruktivitet
5. Kronisk tomhedsfølelse
Borderline personlighedsforstyrrelse
Risikoen for utroskab kan stadig være der?
Hans motivation for at være dig utro er hans usikre identitetsfølelse samt den kroniske tomhed. Hvilket leder til intense og ustabile forhold til andre, herunder dig selv. Idet du reagerer ved ikke at ville være sammen med ham længere, kommer han i kontakt med tendensen til at undgå at blive ladt alene og egen selvdestruktivitet blusser op. Så alt i alt meget klassisk tilfælde. Men det betyder højst sandsyneligt også, at det vil fortsætte, idet du i jeres forhold ikke kunne bekræfte ham nok og derfor sandsynligvis heller ikke vil kunne det, hvis I genoptager jeres forhold. Det betyder, at hvis du skal være sikker på, at han ikke gør det igen, så skal du også være sikker på, at du kan opfylde hans behov for bekræftelse, så hans usikkerhed ikke kommer til udtryk. Desuden skal du stole på ham, for ellers har jeres forhold ikke grobund. Om du vil være i stand til ovenstående, ved du kun selv.
Kærligheden kan være ægte nok
Du spørger, om man kan gøre, som han har gjort og stadig elske og dertil må jeg svare ja, det kan man godt. Tror ikke kun, det er frygten for at være alene, der gør, at han vil være sammen med dig, tror han elsker dig, men spørgsmålet er, om det er nok? Er hans kærlighed til dig nok til, at han forandrer sig og ikke er dig utro igen. Vil behandlingen kunne afhjælpe hans utroskab - det kan jeg desværre ikke gisne om. Jeg ved blot at mennesker med BPD sjældent oplever helbredelse, men i hvor høj grad, han bliver bedre af behandlingen må tiden vise.
Lyt til din egen mavefornemmelse
Jeg forstår godt, at du er såret og gerne vil have svar på om det hele skyldes sygdommen. Der er ikke et klart skel mellem sygdom og normalitet. Sygdommen vil selvfølgelig have haft sin indvirkning på ham, men om han ville have været i stand til at modstå, hvis du bare......havde gjort mere, elsket mere, hvis de andre kvinder ikke havde været der...vides ikke. Det må du afgøre med din mavefornemmelse. Tror det er vigtigt, at du stoler på dig selv og din
mavefornemmelse, også selvom det sårer ham og gør ham ondt. Du skal i hvert fald ikke vælge at være sammen med ham, fordi det er synd for ham, det er ikke en base at bygge et forhold på.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål og ellers skriv igen.
Venlig hilsen
Anne Højgaard Kjær