Kæreste slog op i langdistanceforhold
Hej, min kæreste har slået op med mig efter næsten 1½ år sammen ...
Vi havde været sammen i lidt over et år, da han tog afsted til udlandet for at arbejde i 5 måneder. Han var overbevist om, at vi sagtens kunne holde til det, og det var nok mere mig, der var skeptisk ...
Her i søndags slog han så op med mig – ikke fordi han ikke elskede mig eller ikke var forelsket i mig – men fordi vi havde haft en konflikt, som konstant vendte tilbage, og han følte ikke, den kunne blive løst. Konflikten opstod, da han flere gange i træk brændte mig af, når vi skulle snakke/Skype. Jeg blev selvfølgelig ked af det, fordi jeg havde glædet mig til at snakke/se ham. Efter det begyndte det bare at gå ned af bakke for os. Han stoppede med at tage initiativ til samtaler og var meget kold, når vi var i kontakt. Jeg konfronterede ham flere gange med det, men han gjorde ikke det store ved det. Han synes, det var svært at finde tid til at snakke med mig, fordi der jo konstant var noget at lave. Konflikten fyldte enormt meget hos mig, og jeg kunne mærke, jeg blev mere og mere ked af det, men jeg var positiv og troede, vi kunne komme ud af det. Men det mente han så ikke længere.
Da han slog op med mig, sagde han, at han synes, det var det bedste for os to i øjeblikket, og at han stadig gerne vil holde kontakten og gerne vil se, om vi kunne finde ud af noget, når han kommer hjem igen (om ca. 2½ måneder).
Jeg savner ham rigtig meget og vil stadig gerne være sammen med ham, men synes at 2½ måneder, hvor vi ikke er sammen og endda måske ikke ender sammen bagefter, ikke er til at holde ud. Jeg vil rigtig gerne have ham tilbage men ved ikke hvordan. Jeg er rigtig bange for at skrive til ham, selvom vi aftalte at holde kontakten. Jeg har tænkt rigtig meget over vores forhold – hvad der gik galt – og føler VIRKELIG, vi kan komme igennem det. Hvordan kan jeg vise ham, vi godt kan? Elsker ham jo mere end noget andet :(
K, 19 år

SVAR:
Kære K
Når jeg læser dit spørgsmål, mener jeg at kunne fornemme, hvor ked af det og frustreret du er. Din kæreste er rejst et halvt år til udlandet, og hjemmefra var planen, at det kunne I sagtens klare – det mente I begge.
Du accepterer, at din kæreste gerne vil ud at se noget af verden, i tillid til, at I kan bevare en god kontakt og vil være tro mod hinanden.
Udlandsophold kræver sit
Ofte sker der ting i langdistanceforhold, som man ikke rigtig kan forberede sig på. Når man rejser afsted, har man sin kæreste og forholdet for øje som noget dyrebart og noget, man gerne vil prioritere i tanker, sind og tid. Når man så pludselig står i et helt nyt land, fyldt med nye indtryk og nye mennesker og krav, opstår der et behov for virkelig at være der, hvor det sker – at være til stede – for at få det fulde ud af oplevelsen.
Det er svært at få den fulde oplevelse, når man har forpligtelser og faste aftaler hjemme i Danmark. Han vil komme til at gå glip af noget af formålet med turen; oplevelsen af at være rejst ud for at se verden og prøve sig selv af i ukendte omgivelser. Måske vil det være sværere for ham at falde til, fordi han ikke kan være helt tilstede, når han har forpligtelser i Danmark. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men sådan tænker jeg, det kan være.
Ikke optimal kommunikation
Det er også meget nemt at misforstå hinanden, når man kun kan kommunikere via Skype e.l. Det er svært at få det hele sagt lige sådan, som man mener og ønsker det. Så det kræver en særlig overbærenhed, rummelighed og tillid af den, som stadig er derhjemme.
Du må sætte ham fri
Jeg tror, det er vigtigt, at du her sætter ham helt fri. Lad ham opleve turen og få det fulde ud af det. Jeg forstår virkelig godt, at det ikke er så nemt, som det er sagt. Men på den måde vil han opleve, at du forstår hans situation, at du respekterer og forstår, at han har brug for at rejse; at det er vigtigt for ham. Jeg tænker, I stadig er så unge, og det er vigtigt at give hinanden plads til udvikling og eventyr på egen hånd.
Rejser kan skabe forandringer
Nogle gange sker der dog det, som især er rigtig hårdt for den, som er hjemme: Den, som rejser ud, oplever en ny side af sig selv, og så er der måske pludselig ikke så meget behov for at opretholde faste relationer hjemme. Det er en rigtig hård erkendelse, og måske er det heller ikke sådan, det er for jer. Men jeg tror desværre ikke, du kan gøre så meget andet end at sætte ham fri og give ham plads til at opleve turen. Måske vil det medføre, at han så kontakter dig, når det passer ind hos ham. Så må du bare være klar, hvis du kan.
Du kan få flere input til dine overvejelser i svaret
Hvordan klarer jeg vores langdistanceforhold?
og artiklerne
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis.
Måske kan du også hente noget i vores tema Kærestesorg.
De bedste hilsner
Bente