Kæreste mistet følelserne efter 3 år - hvodan få hende tilbage?
Hej. Jeg er en dreng på 18 år og har været kærester med min kæreste i næsten 3 år, eller det vil sige, vi var kærester i næsten 3 år. For her for et stykke tid siden "slog hun op". Hun sagde, at hun havde mistet sine følelser for mig, og at vi var blevet for meget venner i stedet for at være kærester. Vi var sammen 4 gange om ugen, og vi havde det som sådan meget godt sammen.
I tiden efter hun har slået op, har jeg bare gået rundt og spekuleret på, om jeg på nogen måder kan få hende tilbage. Jeg elsker hende stadig rigtigt højt og vil meget gerne have hende tilbage, men ved ikke hvad jeg skal gøre?
Jeg har haft hende med ude at spise 2 gange, hvor hun har syntes, at det har været rigtigt hyggeligt, men hun synes stadig, at vi burde blive ved med at være venner.
Hun har siden talt med sin bror om det, som har sagt, at hvis vi finder sammen igen, så må vi have nogle spilleregler for, hvordan det skal foregå. Altså vi skal ikke være for meget sammen, så det bliver ligesom før og sådan noget.
Jeg har spurgt, om vi ikke kan prøve at være kærester igen, hvor vi så bruger de spilleregler og starter forfra, men det synes hun ikke.
Er meget i tvivl om, hvordan jeg skal tage hele situationen, og om hvordan jeg skal få hende tilbage?
Anonym, 18 år

SVAR:
Kære du
Dine overvejelser om, hvad du kan gøre for at vinde din x tilbage, er helt naturlige og behovet for at overbevise hende om dine følelser for hende kan vare ved i lang tid. Nu er det op til dig, hvad det er, du ønsker. Det at miste sin kæreste kan gøre rigtig ondt, og den smerte kan jeg godt forstå, du ønsker at gøre noget ved.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Jalousi og kærestesorg.
Hvad skal jeg gøre?
Det er op til dig, hvad du vælger at gøre. For mig at se er der forskellige modeller:
1. Kæmp alt hvad du kan for at vinde hende tilbage.
2. Accepter hendes valg og forbliv venner med hende på hendes præmisser og stil naturligvis selv nogle krav. Det kan blive en udfordring for jer ”kun” at være venner, når I har været kærester. Det kan være fint med spilleregler også som venner.
Læs mere om det i artiklen Et trin ad gangen er det mest sikre
3. Accepter hendes valg og fortæl hende, at så er venskab heller ikke nogen mulighed, da det gør for ondt på dig.
Det er meget kort og måske hårdt beskrevet ovenfor. Jeg vil gerne prøve at uddybe noget af det, jeg tænker, når jeg læser det, du skriver. Der er en række ting, jeg undrer mig over i det, du skriver.
Du skriver, at hun synes, at I var blevet for meget venner i stedet for kærester og dernæst, at hvis I skal være sammen igen, skal i være mindre sammen, for at det ikke bliver som før.
Kan man være for meget venner?
Der er ingen tvivl om, at er man kærester, er det altid fint at sætte sig ned og lave spilleregler. Det kan være spilleregler af forskellig art, fx
• Regler for, hvor meget man skal ses, det kan være det er svært at få tid til at passe skole/arbejde, hvis I er sammen for meget.
• Det kan også være, at kærester laver aftaler om at give hinanden frihed til at være sammen med venner uden kæresten.
• Det kan være aftaler om, hvordan I vil være, når I er sammen med andre. Fx kan det være fint at aftale, at I ikke kysser og kæler en hel masse, når I er sammen med venner, for ikke at udelukke jer selv fra fællesskabet eller for ikke at bringe andre i forlegenhed.
• Det kan også være aftaler om, hvor lang I vil gå med at kæle for ikke at friste hinanden til noget, I ikke ønsker eller er klar til.
Som du kan se, er der mange spilleregler og flere til, som kan være godt at snakke om, men i udgangspunktet har jeg ikke hørt om, at man kan være for meget sammen som kærester, jeg tror mindst ligeså meget det handler om formen – altså måden I er sammen på. Det er det, der er vigtigt.
Jeg forstår ikke, hvordan man kan være mere venner end kærester. Jeg tænker, at når man er kærester, er man også venner; de to ting er uadskillelige.
At pigens bror skaber håb hos dig, om at det kan blive til noget, hvis bare I ikke er så meget sammen, er lidt speget. For er det pigens egne ord, han videregiver… det er ikke til at vide. Jeg tænker, at det tyder på, at det i hvert fald ikke er nok med spilleregler for, hvor meget I er sammen, for så havde hun vel bare bedt om spillereglerne i stedet for at slå op??
Mistet følelser
Hun giver dig begrundelsen, at hun har mistet sine følelser for dig. Forelskelse er en følelse, som kan styres, den kan lukkes ned og man kan vælge ikke at ”fodre” den og på den måde kan følelsen til sidst blegne og forsvinde. Den kan også ”fodres” så den blomstrer til en dejlig følelse, som skaber længsel, hvis ikke den er der. Kærlighed – altså det at elske – skal der vilje til. I et parforhold er kærligheden ikke altid på en lyserød sky, kærlighed skal der vilje til at kæmpe for og der skal nogle gange gøres en helt masse for at ilden bliver ved at brænde. Det skal er par hjælpe hinanden til.
Læs også svar til andre, der har oplevet følelserne ændre sig - her er et eksempel: Kærligheden har ændret sig - hvad skal jeg gøre?
Venskab eller kærester
Når du har læst alt det, jeg har skrevet og måske kigget på nogle af de artikler jeg har fundet til dig, tænker jeg, at du skal mærke rigtig godt efter, hvad det er, du ønsker. Hvis du ønsker at kæmpe for kærligheden, så er det bare at klø på. Det kan være et svært spørgsmål at stille hende, men prøv og fortæl hende, hvad du føler og spørg hende direkte, om hun tror, der er håb, for at I igen kan blive mere end venner. Er det tid, hun har brug for? Tænkepause? Giv hende alt det hun ønsker inden for rimelighedens grænser, for det viser om noget din kærlighed til hende.
Håber på at du finder vej i, hvad du skal gøre.
De kærligste hilsner
Vivian