Kæreste med en muslim – hvordan skal jeg fortælle det til mine forældre?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er kæreste med en muslim, og jeg elsker ham af hele mit hjerte. For første gang i et parforhold føler jeg mig værdsat, og at vi kan snakke om alt, ja, også vores store forskelligheder såsom religion og kultur.

Mit problem er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal introducere ham til mine forældre. Mine forældre er meget fjendske overfor ting, som de ikke mener er “korrekte”. For eksempel er de meget imod islam, og de mener, alle muslimer har skumle bagtanker og i sidste ende ikke er til at regne med.

Jeg har snakket utrolig meget med mine veninder om det, og de siger, at i sidste ende kan de ikke forbyde mig at se ham, fordi jeg er over 18 år, og fordi jeg elsker ham.

Jeg VED, at hvis jeg tager ham med hjem, vil de krydsforhøre ham om hans religion og komme med alle deres fordomme. Jeg snakkede kort om ham til kun min mor, og hun sagde, at hun var meget skeptisk. Men hun sagde til mig, at jeg bare måtte tage ham med hjem, så de kunne møde ham, for de kunne jo ikke styre, hvem jeg var kæreste med – det er jeg glad for, hun sagde.

Min kæreste ved godt, at de er sådan. Han ved også godt, at jeg ikke ved, hvornår jeg skal fortælle dem det – og han er helt forstående overfor det. Jeg ved, det er seriøst mellem os, for min kæreste har fortalt om mig til hans familie. Hans mor er meget imod det, og nogle af hans brødre er også, men der er også nogle, som har accepteret det og støttet det. Jeg har også mødt hans tætteste brødre.

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare hive ham med hjem og tage det, som det kommer? Jeg ønsker heller ikke en konflikt med mine forældre, fordi jeg blandt andet er økonomisk afhængig af dem indtil sommer ... Hjælp.

M, 18 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål. Det er dejligt at høre, at du og din kæreste er glade for hinanden, og at du føler dig værdsat og tryg i forholdet.

Udfordringer for jer begge

Det kan godt give nogle udfordringer på sigt, at I kommer fra meget forskellig baggrund, og derfor er det ekstra vigtigt, at I er gode ting at snakke åbent om tingene. Det er ikke så ligetil at introducere ham for dine forældre; det kan vi sagtens forstå. Dog hæfter vi os ved, at din mor faktisk har udtrykt, at du gerne må tage ham med hjem, så de kan møde ham. Når nu din kæreste har taget skridtet fuldt ud og fortalt sin familie om dig, så er han i hvert fald seriøs. Som du selv skriver, er det her forhold noget, der kan sætte ham i en meget svær situation overfor familien.

Fortæl dine forældre, hvad din kæreste betyder for dig

Hvis du også er seriøs omkring jeres forhold, må du på et eller andet tidspunkt også konfrontere dine forældre med det. Vores forslag vil være, at du forbereder dine forældre så godt du kan; tag en snak med dem inden, du inviterer kæresten med hjem. Vær ærlig og fortæl dem, hvordan du har det: at du er meget glad for ham, men nervøs for deres reaktion, og at du ikke ønsker at skabe konflikt.

Konkret møde kan mindske fordomme

De fleste forældre vil dybest set gerne, at deres børn er glade og har det godt, uanset alder. Hvis dine forældre oplever, at din kæreste er god ved dig, og at han gør dig glad, så er det mest sandsynligt, de vil acceptere ham. Det er sværere at være fordomsfuld, når man møder mennesket. Så er det nemlig ikke længere en af mange “muslimer”, men så får de et ansigt på en person, som de kan forholde sig til.

Du kan måske også få noget ud af at læse svaret her:
Skal jeg vælge min kæreste eller mine forældre?

Vi håber, svaret kan være lidt til hjælp.

Mvh Else og Simon