Kæreste forelsket i min søns kæreste - hvad gør jeg?
Jeg er i tvivl, om hvad jeg skal gøre. Jeg er en kvinde i moden alder, som har en kæreste igennem 3 år. Jeg har på fornemmelsen, at han er forelsket i min 18-åriges søns kæreste. Ungerne har kendt hinanden længe og er glade for hinanden.
Min kæreste prøver at vise, han holder af mig. Har tidligere prøvet at lufte mine fornemmelser for ham med det resultat, at han føler sig stødt og siger, han ikke gør noget forkert. Min kæreste kan sikkert ikke gøre for det, men han har samme humor, som min søns kæreste og griner hver gang, hun kommer med sjove kommentarer.
Det er både pinligt og smertefuld for mig at være vidne til min kærestes reaktion. Ikke mindst fordi jeg kan mærke på ungerne, at de ikke har det helt godt med det. De passer på hinanden og beskytter deres kærlighed ved at kysse og omfavne hinanden.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg konfrontere min kæreste med min iagttagelse, eller skal jeg vente og se tiden an og håbe på det bedste for os alle?
Hilsen den fortvivlede

SVAR:
Kære fortvivlede.
Jeg tror, det er vigtigt, at du har nogle forskellige iagttagelser at tage frem, hvis du vil drøfte det med din kæreste. Måske handler det bare om, som du skriver, at de har samme humor og at det bare er det. Jeg kan ikke rigtig se af dit brev, hvad det ellers er, du har dine fornemmelser ud fra. Der må være mere end det, at han griner at hendes vittigheder.
Så hvis du vil tage snakken med ham, vil jeg råde dig til notere ned, hvad du ser, så du er godt forberedt på samtalen. Skriv ned hvad der sker, hvornår – i hvilken situation, og skriv ned hvad det nøjagtig er, han gør, som du mener er tegn på, at han er forelsket. Dette vil hjælpe dig til at se, hvor konkret det er, og måske om det er noget, der mere foregår inde i dig.
Vær selvkritisk
Ofte er det sådan, at når man bliver ked af noget, så kan man komme til at gå og fokusere meget på netop det, du mener, du ser. Du skriver, at du selvfølgelig er rigtig ked af det, hvis det er rigtigt. Jeg tror derfor, det er vigtigt, at du tager med i din vurdering, hvorvidt det måske handler om, at du savner mere opmærksomhed fra din kæreste. Hvis du savner opmærksomhed og kontakt, ja så kan det være nærliggende at gå og kigge efter, hvem han så giver kontakt.
Så måske kan det på den måde være noget, du kommer til at forstørre, og gøre meget mere betydningsfuldt, end det i virkeligheden er. Prøv at mærke efter om dette mere handler om, at du gerne vil have bedre og mere kontakt med din kæreste. Hvis det er det, det handler om, kan du så tale med ham om det, uden at nævne det andet.
Jeg tror nemlig, at hvis du nævner det andet, så kan han komme til at reagere på det, mere end han kan lytte til dit behov.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Steen Kruse