Kæreste eller ven – er det rigtigt at slå op pga usikkerhed?

Vis spørgsmål

Hej.. Først vil jeg gerne sige, at det er en super god side med mange gode artikler som kan hjælpe og rådgive.

Jeg er en pige på 18 år, som har været sammen med min kæreste i snart to år. Han er super sød og på mange områder er han bare helt perfekt! Men der er selvfølgelig også nogen ting, som irriterer mig og som jeg synes mindre godt om.

I starten var det hele selvfølgelig godt, men lige så stille begyndte der jo at komme problemer. Vi var enige om fra start at være ærlige og sige, hvis der var noget, for at kunne løse det sammen, og det gjorde vi.

Han er rigtig sød og forstående over for mig og irriterer sig ikke over så mange ting ved mig. Jeg derimod kan pisse af over ingenting næsten, selv små ting, som er ubetydelige, kan jeg starte en diskussion om.

Indenfor det seneste år har jeg flere gange tænkt over, om det mon er det rigtige. Da han er min første kæreste, har jeg ingen erfaringer, om hvad der er "rigtigt" og "forkert". Jeg er bange for, at det ikke er det rigtige - hvis jeg bliver hos ham, finder jeg aldrig ud af det, men modsat hvis jeg slår op og det så faktisk VAR ham, har jeg også lavet en kæmpe fejl. Jeg ønsker ham virkelig det bedste og vil helst ikke såre ham, men på den anden side føler jeg heller ikke, at jeg behandler ham ordentligt, da jeg går op i alt for mange detaljer og bliver sur over selv de mindste ting. Hver gang jeg har været i tvivl om vores forhold, har jeg snakket med ham om det og alle gange har det selvfølgelig gjort ondt på ham, da han ikke ønsker, at det slutter.

Jeg er igen blevet i tvivl og denne gang besluttede jeg mig for, at det ikke kunne blive ved sådan, så vi slog op. Jeg følte ikke, jeg længere behandlede ham, som jeg burde, magtede ikke at sige søde ting til ham samt kys, kram osv. Derudover har jeg det virkelig dårligt med gang på gang at udsætte ham for min tvivl og min usikkerhed omkring vores forhold.

Er det rigtigt at slå op på grund af min usikkerhed, eller er det bare noget, jeg har tænkt for meget over og derfor har kørt op og bør arbejde med?

Mvh den forvirrede, 18 år

SVAR:

Kære forvirrede.

Er det rigtigt at slå op på grund af usikkerhed?

Kan man tænke for meget, og køre sig selv så meget op, at man kommer til at tvivle på kærligheden?

Det er nogle rigtig fine spørgsmål, du stiller.

Hvis du slet ikke har nogen som helst lyst til at være sammen med din kæreste, så er det helt rigtigt at slå op med ham. Om usikkerheden så er noget, der er dukket op, fordi han ikke er god ved dig, eller om det er dyrket frem, ved at du er begyndt at analysere alt i en negativ retning, er væsentligt at skelne imellem.

Sluk for brokkehovedet.

Hvis du opdager, at du begynder at gå rundt og brokker dig over din kæreste, eller at du hele tiden opdager fejl fremfor gode sider, så skal du stoppe op. Så er du på vej væk. Jo mere du dyrker brokkeriet eller fejlfinderlegen, jo større tvivl sår du hos dig selv.

Det kan være fordi, I begge har haft for travlt til at lave hyggelige og sjove ting, så I har glemt at pleje parforholdet. Når det sker, så dukker brokkehovedet og fejlfinderen frem.

Er du tilfreds, når du er lykkelig eller er du lykkelig, når du er tilfreds?

Hvis du går efter det første udsagn, så bliver det en sej kamp, som jeg ikke tror, du nogensinde vinder. Lykken eller det kunne i princippet også være forelskelsen, kommer lidt som bølgeskvulp. Første gang du oplever havet, er du fyldt af glæde og er ved at falde bagover af lykke.

Når du har set det flere gange, rører det dig kun helt ind i hjertekulen, når det enten er helt fantastisk stille eller i fuldt oprør. Forelskelsen kan du ikke regne med 24-7. Der kommer en hverdag, hvor I begge skal arbejde lidt mere for kærligheden. Hvor I skal vælge at gøre gode ting for hinanden, vælge at se på det positive og vælge, at I vil hinanden. Det er den dybe kærlighed, der skal hjælpe jer til at holde sammen, når det ikke altid er sjovt, eller når I oplever noget modgang.

Forelskelsen vil være den bølge, der indimellem vælter jer omkuld igen, men den er ikke en fast ingrediens i hverdagen.

Så ja, svaret er, at du sagtens kan opgradere en lille usikkerhed, om han er den eneste ene, til at blive til en meget stor tvivl på jeres forhold.

Råd til næste gang

Når brokkehovedet dukker op, så prøv i stedet at finde tilbage til det, du synes, var dejligt ved ham.

Brug tid med ham, og lav de ting, som I begge synes, er dejligt og sjovt.

Hver dag kan du spørge dig selv om 3 ting:

  • Hvad har jeg gjort i dag, for at glæde min kæreste?
  • Har jeg husket at fortælle ham, at han betyder meget for mig?
  • Har du sagt tak til ham i dag, eller på anden måde vist ham, at du er glad for noget, han har gjort?

Jeg håber, du kan bruge svaret til at finde trøst i, at parforholdet ikke er perfekt hele tiden, men jeg håber også, at du kan se, at der skal arbejdes. Du skal passe på ikke at køre på automatpilot, for så får hjernen for meget fritid, og så begynder den at brokke sig og finde fejl. Hvis du derimod aktiverer hjernen til at tænke positivt om din kæreste, så er den sat på arbejde. Et arbejde der er konstruktivt og frugtbart for et godt og sundt parforhold.

Måske kan du have glæde af at læse andet på siden, her er nogle forslag:

Kærlighed og forelskelse

Kærlighed i praksis

Den eneste ene

Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?

Mange hilsner

Anja