Kæmper mod lysten – hvad siger Bibelen om porno?
Hej Adam og Eva's brevkasse!
Jeg har længe holdt stand mod min bekæmpelse af min sexuelle lyst til at se porno på nettet. Jeg prøver ikke at lade mig friste, og det har stået på, lige siden jeg var 12 år. Jeg har ikke set porno, siden jeg var 11 og som 12-årig fandt ud af, at det er en synd at lade sig friste og se kvinder udfolde sig på den forkerte måde, som man ofte finder igennem porno og erotik.
Dog har jeg det med at onanere flere gange om ugen for at dæmpe min sexuelle lyst. Dog prøver jeg at beherske mig, eftersom jeg kender fortællingen om Onan. Lige for tiden er det MEGET svært at stå imod min sexuelle lyst til porno på nettet, blandt andet fordi den sexuelle lyst hos en 15-årig er ofte stærkere end som en 12-årig.
Jeg har ledt på nettet efter grunden til, hvorfor kristne ikke må se porno og har endnu ikke fundet et svar. Der står bare som regel, at det er en synd, men jeg leder mest af alt efter Bibelens svar på, hvorfor man ikke må se porno (et citat, fortælling osv.) Der står ofte, at det er forkert, hvis man har en hustru eller sjælepartner, som jeg ikke har og sandsynligvis ikke får foreløbig.
Svar snarest.
Hilsen Anonym dreng på snart 15.

SVAR:
Hej anonyme dreng på snart 15
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Der findes mange svar her på siden, som handler om onani og porno, og jeg vil anbefale, at du ser på nogle af dem. Måske indeholder de noget, som du kan bruge. Du kan søge på ordene porno og onani, så kommer der en lang række titler frem, og du kan se, hvad der er aktuelt for dig.
Seksualiteten vågner
De fleste af os voksne mænd husker tydeligt, hvordan det var at være en teenagedreng med vågnende seksuelle følelser. Det er både en fantastisk tid, fordi verden åbner sig til voksenlivet, og fordi man oplever, at man ikke er barn længere. Og samtidig kan det føles helt vildt svært at holde styr på de stærke seksuelle følelser, som er i kroppen og i tankerne.
Du er ikke alene i kampen
Du er altså et sted i dit liv, som de fleste voksne mænd har skullet finde en vej igennem. Prøv at se på nogle af de voksne mænd, du kender, som ser forholdsvis hele og normale ud – de fleste af dem har også skullet forholde sig til mænds seksuelle følelser og til onani. Og alligevel ser de ud til at være kommet godt og sikkert ind i et liv som voksen. Jeg fortæller det for at sige til dig, at du ikke er den eneste, og at du ikke er alene med dine overvejelser og kampe. De fleste mænd har vist som teenagere onaneret jævnligt.
Bibelen
Historien om Onan er den eneste fortælling i Bibelen, som handler om, at en mand “lader sin sæd spilde på jorden”. Det manden dér fordømmes for, er måske ikke engang, at han onanerer. Men at han ikke vil tage sig af den kvinde, som han har fået ansvaret for. Det er en historie, de fleste vil være forsigtige med at bruge, når man taler om onani og pornografi. Du kan læse mere i vores artikler Er onani synd? og Om onani – mest for drenge.
Når Bibelen ikke siger så meget om porno, skyldes det, at porno ikke eksisterede på samme måde, dengang Bibelen blev skrevet, som det gør i dag. Derfor kan du heller ikke finde noget sted, som direkte taler om porno. Men til gengæld er ordet porno, som vi i dag bruger, et ord der er taget fra græsk, porneia, og det betyder “utugt” eller “seksuel synd”. Det ord bruges mange gange i Det nye Testamente. Porno er altså billeder, som beskriver seksuel synd. Jesus har et sted i Bjergprædikenen, hvor han taler om at begære og fantasere om kvinder, som ikke er ens ægtefælle, og han kalder det for synd. Der er mange gode grunde til, at kristne taler om pornografi som synd og forkert. Men det betyder jo ikke, at man ikke kan føle sig fristet til at se på porno ...
Porno giver forkerte billeder af sex
Mange mænd oplever, at deres seksualitet er meget visuel – det betyder, at man helt automatisk bliver seksuelt ophidset, når man ser billeder af sex eller har billeder i sin fantasi om sex eller om kvinder. Sådan er mænds seksualitet måske bare – man bliver ophidset af det, man ser. Og derfor virker pornoen som en fristelse. Og for en teenager er det også fristende, fordi det er en ny verden, og man har interesse for at opdage, hvad sex er, og hvordan sex mellem en mand og kvinde foregår. Netop her er porno ikke det bedste sted at få oplæring omkring sex – fordi der er så meget i pornoen, som er løgn, og som har meget lidt at gøre med det seksuelle, som sker mellem en mand og en kvinde i et ægteskab.
Læs mere i vores tema om porno.
Hold ud i kampen mod porno!
Jeg har så meget respekt for den måde, du forsøger at lade være med at bruge porno igen. Og jeg kan kun anbefale dig at holde ud i kampen mod at bruge porno. Du gør noget rigtigt, når du forsøger at begrænse dine muligheder for at have adgang til billeder af sex og porno. For dermed begrænser du mulighederne for at blive fristet til at bruge pornografi. Man kan forsøge med et pornofilter på internettet, på mobiltelefonen eller på TV, eller man kan finde gode venner, man har tillid til, som man kan vælge at være åben overfor, og som kan støtte en i at kunne sige nej.
Kampen og fristelsen undgår man nok ikke. Især ikke i vores tid, hvor pornografien er så let tilgængelig, og hvor holdningerne til sex og porno er helt anderledes, end den tidligere har været.
Så tillykke med, at du er en ung mand med seksuelle følelser og lyst.
Tillykke med, at du så seriøst ønsker, at dit liv skal følge Bibelens vejledning. Må Gud gå med dig – han kender dig bedre end nogen anden og ved, hvad du bakser med. Husk at han har skabt sex, og at han godt ved, vi synes, det er svært helt at finde en vej igennem.
Ole