Jeg vil have ham tilbage, men hvordan?
Hej. Jeg har virkelig mødt det tætteste, jeg nogensinde kommer, på at sige den rette i al den tid, jeg har levet, og selvom jeg ikke er ret gammel, forholder jeg mig alligevel meget til nutiden og ikke fremtiden!
Jeg er syg med depression, hvilket han også er /: - Han fik medicin, men havde det alligevel ret dårligt. Jeg fik intet og havde en selvudslettende adfærd, hvilket førte til mange forfærdelige ting gennem forholdet. Jeg var officielt sammen med ham i 2 måneder, det sluttede i januar. Han sagde, at han ikke kunne mere osv. Jeg begyndte så at få medicin og ændre mig rigtig positivt, og vi havde derefter et 3 måneders yderligere langt forhold, som ikke var officielt eller noget. Så i alt i 5 måneders tid var jeg sammen med ham, det sluttede for ca. en månedstid siden.
Jeg mødte ham gennem venner 6 måneder før alt det her, og vi var rigtig gode venner, inden at vi fandt sammen, faktisk bedste venner. Nu er vi bedste venner igen. Der har været mange problemer, det er der stadig. Jeg er ikke forelsket i ham, vil jeg vove at påstå, det er ovre, men jeg elsker ham og vil gøre alt for ham, men en ting ønsker jeg dog af hele mit hjerte, jeg vil have ham tilbage!
Jeg fandt hurtigt ud af med mig selv, efter at have prøvet at date andre fyre og have sex med andre osv, at han endelig er den eneste for mig.
Jeg kan godt leve med, at vi er bedste venner indtil, men efterhånden vil det komme til at gøre mere og mere ondt. Og jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg får ham tilbage? Lige nu er vi faktisk bare venner, som er startet forfra, men han er stadig min bedste ven.
Jeg har virkelig prøvet at lade det ligge flere måneder og prøvet mine følelser hårdt af, men uden at miste mine følelser for ham.
Han betyder rigtig meget og har så svært ved at undvære ham, men har også svært ved kun at have et venskab med ham, når den seksuelle del af mig stort set kun tiltrækker ham og egentlig ingen anden. Det føles ikke rigtigt, at have sex med andre mænd og det kommer det åbenbart ikke til.
Jeg vil ikke have gode råd om, at jeg bare skal få ham ud af tankerne. Jeg vil have ham tilbage! Og jeg vil kunne være der for ham, endnu tættere på, så jeg kan hjælpe ham igennem krise, glæde og sorg.
Han har sagt til mig, at han gerne vil se tiden an, som den kommer og at han har brug for tid. Men jeg er så bange for, at jo mere tid han får, jo længere væk glider vi fra hinanden?
HJÆLP, HJÆLP, HJÆLP.
Tak på forhånd.
- Lindsay, 17 år

SVAR:
Kære Lindsay
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget for dig og at det måske også er svært for dig at få styr på dine følelser og tanker. Det virker på mig, som om du er næsten desperat for at få ham tilbage.
Det er rigtig godt, at du søger råd og vejledning. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig.
Jeg vil have ham tilbage
Du skriver, at det er svært for dig ”kun” at være bedste ven med ham. Du vil gerne være endnu tættere på ham og vil gerne være kærester med ham igen. Du oplever, at han bare er den helt rette og eneste ene for dig.
Det er ca. en måned siden, I stoppede med at være kærester, og han har brug for mere tid, inden han evt. igen er klar til, at I kan genoptage jeres forhold.
Jeg er helt med på, at det kan føles uendelig lang tid for dig. Især når du lige nu står med smerten og længslen, kan det føles som en evighed. Det eneste, du tænker på, er, at du vil have ham tilbage.
Han har brug for tid
Du skriver, at du ikke vil have at vide, at du bare skal få ham ud af tankerne. Det, synes jeg også, ville være en dårlig løsning lige nu. Som jeg forstår på dig, har han ikke afvist, at I igen kan blive kærester. Det, han beder om, er mere tid. – Det ønske vil jeg opfordre dig til at respektere, selv om det kan være svært for dig at vente. Men for mig at se, har du ikke andre valg end at vente på, at han har fået den tid, han har brug for.
Respekter hans behov
Du skriver, at du er bange for, at jo mere tid han får, - jo længere væk glider I fra hinanden. – Det er naturligvis en risiko, der er helt reel. På den anden side, kan det jo også være, det viser sig, at han i den tid, der går, finder ud af, han heller ikke kan leve uden dig. Du ved det ikke. – Han ved det formentlig heller ikke.
Uvisheden er ofte ubehagelig, for vi ved ikke, hvad vi skal forholde os til.
Jeg tror, det er vigtigt, at du erkender og accepterer, at du ikke kan tvinge noget igennem hos ham. Hvis du forsøger at tvinge et forhold igennem til ham og ikke respekterer han behov for tid. – Så tror jeg, der er risiko for, at du støder ham fra dig.
Vent med sex
Du skriver, at du ikke finder glæde ved at have sex med andre mænd. Det tror jeg, der er en hel naturlig forklaring på. Forklaringen kunne være, at du i virkeligheden ikke har et forpligtende kærligheds forhold til ham, du dyrker sex med. Jeg er overbevist om, at den største glæde ved sex, kan man finde, når man har forpligtet sig til et livslangt forhold. Efter man både offentligt og over for hinanden har tilkendegivet, at man ønsker at dele livet med hinanden. Her er der mulighed for, at sex kan finde sted i fuldstændig tillid og tryghed til hinanden. Du beskriver selv på en meget smuk måde, at du gerne vil være så tæt på din udkårne, at du kan hjælpe ham og være ham nær i glæde, sorg og krise. Det beskriver på en fin måde, hvad et forpligtende forhold er. At man holder sammen i medgang og modgang. Det er efter min bedste overbevisning under disse forhold, et par kan finde den allerstørste glæde ved sex.
Derfor vil mit råd til dig være, at du ikke, i desperation på at finde kærlighed, dyrker sex, før du er i et forpligtende forhold.
Tal med nogen
Jeg håber for dig, at du kan finde den tålmodighed, der skal til, så du giver din udkårne den tid, han har behov for. Prøv evt. at tale med én, du har tillid til. – Det kan nogle gange hjælpe, så man kan få overskud til at tænke på og beskæftige sig med andre ting. På den måde bliver ventetiden måske ikke hel så lang.
Du skriver, at din selvudslettende adfærd førte til mange forfærdelige ting gennem de først 2 mdr. af jeres forhold. Du skriver også, at der har været mange problemer og det er der stadig. Du skriver ikke noget om, hvad der ligger i disse problemer, men jeg tænker, at der kan være ting her, som du med fordel kunne få talt igennem med en, du har tillid til – måske en professionel.
Jeg kan godt få den tanke, at hvis det skal være jer to fremover, så er det vigtigt, at I får nogle redskaber til at løse de problemer, der opstår undervejs, måske som følge af jeres depressive lidelser. I øvrigt lidelser, som også kan gøre, at I begge er ekstra sårbare. Netop fordi det har været så smertefuldt med de problemer, der er opstået i jeres forhold, er det vigtigt, at I er trygge ved, at I fremover vil være i stand til at takle både de problemer, der er nu og de problemer, der måtte opstå i fremtiden.
Det var nogle af de tanker, jeg gerne vil dele med dig ud fra det, du skriver. Hvis ikke det giver mening for dig så skriv endelig igen.
De bedste hilsner
Annette Bech Vad