Jeg tror jeg er forelsket – hvad gør jeg?
Jeg er en pige på 14 år, og jeg kan rigtig godt lide ham. Vi skriver tit med hinanden på facebook. Engang jeg var på facebook, skrev han "hej?" Vi begyndte at skrive sammen. Så sætter jeg en smiley, som den her-- ^_^ og skriver, er den ikke sød? Så skrev han nej. Jeg spurgte ham, hvad der så er sød og han skrev: dig.. kun dig <3 .. han skriver tit sms og på facebook :) - men nu virker han ikke særligt interesseret i mig som før og tro mig, han er ikke typen, der "leger" med folk. fx. når jeg skriver til ham på facebook, skriver han kun: okey, dig?, haha. Ikke så meget andet .. han ved ret meget om mig, fordi vi har sagt alt muligt om vores hemmeligheder.. jeg tror virkelig, jeg er blevet forelsket i ham !
Hvad skal jeg gøre for at finde ud af, om han kan lide mig?:) og tro mig ! Jeg vil ikke spørge om det.. fordi vi er ikke typen, der spørger: Kan du lide mig? ham: ja!... mig: skal vi være kærester?.. - vi mere sådan sidder bare og snakker, så begynder man og kysser .. så finder vi ud af, hvad der sker.. :D _
Vil I ikke nok være søde og hjælpe mig?
”Dreamer”, 14 år

SVAR:
Kære Drømmer
Du har ventet noget tid på at få svar på dit spørgsmål, så måske har du i mellemtiden gjort dig endnu flere tanker selv. Jeg ville gerne have svaret dig hurtigere, men det har desværre ikke været muligt denne gang. Jeg vil her besvare dit spørgsmål og også give dig noget at tænke over. Du kalder dig selv for en drømmer, og jeg kunne godt tænke mig at udfordre dig lidt på dette punkt.
Forestillinger
Ofte har vi en masse forestillinger, om en bestemt måde, et kæresteforhold skal opstå på eller en bestemt måde, man ønsker at være kærester på. F.eks. at man bare lige pludselig bliver kærester, uden man vidste hvordan. At det bare siger pling, og at man automatisk en dag er blevet kærester. Sådan ser det ofte ud i film, men jeg tror sjældent, det er sådan, det foregår i virkeligheden.
Drøm og virkelighed
Du skriver, at du ikke vil spørge ham, om han kan lide dig og om I skal være kærester. Jeg tænker, at det heller ikke er der, I er lige nu. Altså at det vil være bedre først at tilbringe mere tid sammen og på den måde lære hinanden bedre at kende som venner. Ud fra det, du skriver, forstår jeg dig på den måde, at du først og fremmest kender ham gennem facebook og sms. Der kan nemt opstå misforståelser, hvis man skriver meget sammen uden at SNAKKE sammen. Det er så nemt at komme til at lægge noget i noget, som ikke er, hvis man bare skriver med hinanden. På en eller anden måde er det mere uforpligtende at skrive nogle søde ting til hinanden og fortælle om ens hemmeligheder over facebook, end at sidde overfor hinanden og sige de samme ting. Det er nemt at komme til at gøre sig en masse forestillinger om den anden person, som måske ikke har hold i virkeligheden.
Men for at finde ud af, om man skal være kærester, er det godt at lære hinanden at kende ved at lave nogle ting sammen og ved at snakke sammen. Ellers kan man nemt blive forelsket i de søde ord og at der er en, der vil høre og forstå en, mere end HVEM det er, der siger og gør tingene. Man forestiller sig måske en masse ting og lægger en masse i forskellige ord og drømmer derudaf. Men hvordan forholder det sig i virkeligheden?
Hvordan finde ud af, om han kan lide dig?
Du skriver, at du tidligere har haft en oplevelse af, at han virkelig syntes godt om dig, men at han ikke virker så interesseret længere. Jeg tror, det vil være en god ide, at du satser på at lære ham at kende og i første omgang satser på venskab. Hvis du spørger ham, om han vil være med til at spille badminton eller noget andet, du godt kan li, så vil du gennem hans svar finde ud af, om han gerne vil være din ven eller ej. Måske tænker du, at det er ham, der skal tage initiativet, fordi han er en dreng, eller at tingene bare skal opstå ”automatisk”. Men jeg er af den opfattelse, at et venskab eller et kæresteforhold ikke bare kommer af sig selv. Det lyder måske kedeligt, men jeg tror oftest, at et kæresteforhold opstår, fordi det er ”planlagt”. Altså at man har snakket med hinanden og gennem længere tid har fornemmet, at man vil hinanden.
Så mit svar til, hvordan du finder ud af, om en dreng kan lide dig, er det ved at bruge tid sammen, snakke sammen og dele ting med hinanden, når I mødes. Hvis I har lyst til at tilbringe mere og mere tid sammen, så er det fordi, I har et rigtig godt venskab, eller at der er endnu mere i luften. Ved at tilbringe tid sammen finder du også ud af, om han er noget for DIG. Det er så nemt at drømme sig frem til noget, fordi det kunne være dejligt at have en kæreste. Men at finde ud af, hvem fyren er i virkeligheden, kan du kun komme til ved at lære ham bedre at kende. Det er på mange måder godt at have drømme, men det er sjovest at drømme om noget, som også kan blive til virkelighed.
Her er en artikel og svar til en anden, som måske kan hjælpe dig og give dig noget at tænke over:
Den eneste ene
Kan han li’ mig?
Hvis det viser sig, at fyren ikke længere er interesseret i et venskab, så brug artiklerne og det jeg har skrevet i forhold til nye venskaber.
Mange hilsner fra
Lene
Ida Marie om grænser
Tema om grænser 1/5: Hvad er grænser?
On 'Play' external media is loaded and YouTube sends you some cookies!
Accept & Play Accept for All Videos & Play
×
Podcast: AdamogEva på podden
Gud elsker regnbuepersoner
Er heteroseksuelle bare lidt mere rigtige i Guds øjne?
Lyt til Annas tanker om at være kristen med regnbueseksualitet.