Jeg trænger sådan til noget omsorg og accept

Vis spørgsmål

Hej A og E

Nu kommer en besked, der har været ekstremt svær at formulere.

Jeg er en pige på 16 år, der simpelthen ikke har det godt med sig selv. Det er meget personligt, men jeg har brug for ikke længere at gå med det selv. Jeg har så dårlig selvtillid, at det er helt utroligt. Det er ikke bare en følelse af, at tingene kunne være bedre eller en dårlig dag, men en helt vild intens skam over mig selv og den jeg er og en frygt for at gå ud i verden, fordi jeg ikke føler mig god nok.

Jeg har fået en kropsholdning, hvor mine hænder automatisk er oppe foran kroppen, og min ryg nærmest er foroverbøjet, fordi jeg så længe har gået og skjult mig selv. Nogle gange synes jeg, det er nemmest at lade, som om man er ligeglad eller en anden type, så folk ikke dømmer den, jeg i virkeligheden er.

Et kæmpe problem er også mine forældres syn på mig. Jeg ved, at de elsker mig utrolig højt. Og jeg er tryg og glad på den måde. Men jeg mangler i den grad en anerkendelse fra dem.

En almindelig uge kan godt indeholde 20 negative kommentarer fra mine forældre og kammerater om mit udseende, karakterer, personlighed eller sådan noget, og 0 gode. Og det slider på en. Især fordi jeg virkelig gør mit aller aller bedste for at være pæn og tynd, være dygtig og sød hele tiden, men aldrig bliver bekræftet og derfor er svag.

I aner ikke, hvor meget jeg har brug for anerkendelse. Et knus, en besked om, at jeg er dejlig, at jeg ser godt ud, eller at jeg er dygtig. Bare få at vide at jeg er okay, som jeg er. Jeg kan virkelig ikke holde ud at bo i mig selv. Jeg trænger sådan til noget omsorg og accept.

Hilsen C

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære C

Sådan et langt brev kræver også et godt og langt svar. Så jeg håber, du vil bære over med mig, når jeg ikke kan gøre det her kort. Allerhelst ville jeg have siddet sammen med dig, så vi kunne tale sammen i stedet for, at det skal være én lang mail fra din side og derefter én lang mail fra min side. Men nu er det her en brevkasse, og det er sådan det fungerer. Jeg prøver at svare så godt jeg kan ud fra den måde, som jeg forstår din historie. Tilgiv mig, hvis jeg tager fejl nogle steder.

En øvelse

Tegn en stor cirkel på et stykke papir. Inde i den tegner du en mindre cirkel. I den inderste cirkel skriver du alle de ting, du synes, fylder meget i dine tanker, og som DU KAN GØRE NOGET VED. I den yderste skriver du alle de ting, som DU IKKE KAN GØRE NOGET VED.

Eksempel på den inderste cirkel: Dine tanker om dig selv, måden du holder hænderne på, måden du sætter dit hår, osv.

Eksempel på den yderste cirkel: Hvad andre mener/synes om dig, hvad andre tænker om din hårfarve, om andre vil være sammen med dig, osv.

Der er nemlig stor forskel på, hvad du SELV kan gøre noget ved, og hvad du IKKE kan gøre noget ved. Men det hele fylder i dit hoved lige nu, og det er alt for meget.

Når du har fået skrevet alle dine tanker fra dit brev – og sikkert også flere, som du ikke har fortalt mig om – så se på fordelingen. Forhåbentlig står de ikke alle sammen inde i den, du kan gøre noget ved, for så tager du ansvar for noget, som ligger uden for din rækkevidde. Altså alt det de andre gør, siger, mener og vælger. Det har du ikke ansvaret for.

Sæt fokus på dig selv

Du skal rette fokus mod dig selv. Se på, hvad du kan gøre noget ved og – lige så vigtigt – hvad du ønsker at gøre noget ved. Du fortæller om dit hår, din vægt, din kropsholdning og dit udseende generelt. Er der nogle af disse ting, som du SELV ønsker skal være anderledes? Udseende vil efter min mening altid være en smagssag, så hvis du farvede dit hår lyserødt, ville nogle synes, det var topsmart, og andre ville synes det var kikset. Altså kan du ikke gøre alle tilfreds. Så du skal være optaget af at gøre dig selv tilfreds. Hvilken frisure har du det godt med? Hvilken vægt trives du med? Osv.

Forældre bekymrer sig

Når din far har udtalt sig om din vægt og måske også din frisure, så tror jeg der stikker noget andet under: Han er bekymret for dig. Måske ser han at du ikke har det godt, og mænd (og nogle gange forældre generelt) vil gerne fikse ting, så løsningen må da være at du tabte et par kilo, og fik håret sat på en smartere måde og så rense det der makeup af. Men kære C, det er bare det ydre. Og du lider på indersiden. Så der skal noget andet til.

Tænk godt om dig selv

Når du med cirkeltegningen har fået overblik over, hvad du selv kan gøre noget ved, og har besluttet, hvilke af tingene du VIL gøre noget ved, så kan vi gå i gang med tankerne.

Du skal begynde med at tænke godt om dig selv. Du skal overøse dig selv med gode og positive tanker. Du kan ikke lægge ansvaret over på andre, at de skal fodre dig med komplimenter og anerkendelse, for at du kan få et bedre selvværd. Din indre stemme skal være den højeste.

Når du ser på andre, som virker til at være selvsikre, så er det fordi der ikke er en stemme indeni dem, som hele tiden piller dem ned. Eller også har de lært at skrue op for den positive stemme, så den kan overdøve de dumme tanker.

Tanker kan styres

Tankens kraft er enorm – både positivt og negativt. Jeg bøvler ofte selv med, at én negativ bemærkning får lov til at overskygge alt andet. Så kører det på repeat inde i mit hoved, og alt andet, som kunne være godt, forsvinder. Det eneste der kan stoppe det er, hvis jeg begynder at tale højere til mig selv og sige: “Anja, du er god nok. Det skal de ikke blande sig i. Jeg gør det rigtige. Jeg bestemmer. Jeg er dygtig til det her, jeg har forberedt mig osv.” Jeg bliver ved med at tale positivt til mig selv, indtil klumpen i maven eller uroen i hele kroppen slipper. Nogle gange skal der bruges lidt mere tid, men JEG SKAL TALE TIL MIG SELV. Jeg skal overbevise mig selv om, at jeg er OK.

Terapeut eller gør-det-selv

Du kan vælge at gå i et længere terapiforløb, hvor du sammen med en terapeut trevler barndommen op og finder ud af, hvordan du skal acceptere det liv du har, og gennem samtaler kan I måske få bygget dit selvværd op. Du kan også vælge at tage “skeen i egen hånd” – det er billigere. Du kan godt selv arbejde med dine egne tanker. For det er dem, du skal have styr på fremover.

På youtube kan du finde rigtig mange gode guidede meditationer og lignende, som du kan putte i ørerne via headset, så du kan høre dem igen og igen. Søg på “meditation”, “tanker”, “tankemylder”, “lavt selvværd” mv. Men vær selvfølgelig kritisk. Det er ikke alt, der er lige godt lavet. Men det kan måske give dig lidt inspiration til, hvad du kan sige til dig selv, når de negative tanker dukker op.

Magtfulde ord

Ord har ufattelig stor magt. Du kan elske med ord, og du kan slå ihjel med ord. De ord, din far har sagt til dig, har slået noget i stykker, ligesom de ord, du tænker om dig selv/siger til dig selv, bekræfter, at du ikke er noget værd. Du skal i stedet have nogle gode ord ind i hovedet og ind i hjertet.

Ord, der er sagt af mennesker, som vi står meget nært eller af autoriteter, har ufattelig stor magt. Derfor gør sårende ord fra dine forældre mere ondt, for de skulle jo komme med søde ord. Jeg tror, de er bekymrede for dig, men ved ikke hvordan de skal hjælpe dig eller gribe det an. Er det for svært for dig at vise dem mit svar og det, du har skrevet til os? Måske kunne det være en mulighed for at vise dem, hvordan du har det og måske få noget opbakning til at sige gode ting og tænke gode ting.

Tanker påvirker kroppen

Der sker det fantastiske, at når du begynder at tænke og tale mere positivt til dig selv, kommer det til at strømme ud af kroppen på dig, ligesom det negative gør lige nu. Det negative trækker din kropsholdning nedad, trækker dine hænder hen foran kroppen, får dig til at dukke nakken og bøje hovedet, for du mener ikke, du har noget godt at byde på. Hvis du begynder at tænke godt om dig selv, tale pænt om og til dig selv, så vil din krop mærke det, og det vil få din holdning til at ændre sig, og det vil andre kunne mærke.

Det du viser udadtil er det, de andre spiller tilbage på. Prøv at smile til andre, så vil det være sjældent at folk ikke smiler igen. Det kan sagtens være, at du i starten føler, at det er en rolle, du spiller, men det gør du også nu, hvor du tænker dårligt om dig selv. Du har spillet rollen så længe, at du er blevet vant til den. Du blev ikke født med dårlige tanker om dig selv; det er nogle der er kommet til dig, som du har samlet op og gjort til dine. Nu skal du til at samle på nogle bedre tanker.

Få hjælp fra en voksen

Hvis du synes, opgaven er for svær at klare alene, kan du tage kontakt til en skolepsykolog eller en voksen, du har tillid til, hvis det ikke kan være dine forældre. Men det vil være godt med én, som kan være med til at støtte dig i denne nye hverdag, hvor du skal til at være god ved dig selv og komme i gang med at leve – ikke bare overleve.

Kære C, der er så meget, jeg gerne vil sige til dig undervejs i det arbejde, du nu skal i gang med, men her er hvad det kan blive til, når det her nu er en brevkasse. Bed om hjælp. Gå ikke selv med det hele. Se på, hvad du kan gøre noget ved, og det der er i yderste cirkel, skal du vende ryggen til. Det er du ikke herre over.

Måske kan du bruge nogle input fra artiklerne
Hvad er jeg værd?
Jeg skammer mig over mig selv
Du er meget værd!

Find flere artikler og svar til andre under Selvværd i vores leksikon.

Jeg sender mine bedste tanker og håber, du kan bruge mine råd til noget. Kom i gang med at LEVE og tænke godt om dig selv.

Kram fra Anja