Jeg skammer mig over mig selv og mit udseende
Hej
Jeg er en pige på 21 år, som har haft det svært i min barndom. Jeg har været meget drenget og er blevet mobbet en del med det. Det har medført, at jeg har problemer med min selvtillid.
Pga. manglende selvtillid og at jeg ikke følte mig elsket, begyndte jeg at opsøge drenge på nettet. Jeg følte mig ikke attraktiv og kunne pludselig på nettet få opmærksomhed fra fyre og få at vide, at jeg var smuk. Alle disse fyre har dog mest været interesseret i min krop, og det har medført, at jeg er gået med til nogle ting, som drengene gerne ville have for at holde kontakten med dem. Jeg har vist mig selv i undertøj og rørt mig selv uden på det og haft telefonsex.
Alt dette har gjort, at jeg i dag kan synes, jeg er rigtig ulækker og kan have svært ved at se, hvordan en forhåbentlig kommende kæreste ville skulle takle det. Jeg har stadig problemer med min selvtillid, og hvis jeg føler mig ensom, kan jeg nemt komme til at opsøge nogle drenge på nettet, for så føler jeg mig pludselig attraktiv og spændende. Jeg viser aldrig mere noget frækt.
Desuden har jeg nogle bryster, som jeg virkelig ikke er stolt af. De hænger ret meget og har store brystvorter. Jeg hader at skulle i fælles bad og prøver altid at dække over mine bryster, fordi jeg skammer mig over dem. Jeg kan også frygte den dag, en kommende ægtemand skal se dem. På baggrund af alt dette føler jeg mig virkelig ikke attraktiv, og jeg er bange for, om jeg nogensinde får en kæreste.
Jeg ved ikke, om I overhovedet kan hjælpe mig, men jeg har ikke rigtigt turde snakke med nogen om alt dette, da jeg virkelig skammer mig over det.
L, 21 år

SVAR:
Kære L
Dit brev gør stort indtryk på mig. Jeg synes, det er et sejt og modigt skridt, at du forsøger at lukke andre ind i, hvad der fylder for dig, og hvad du kæmper med. Jeg ved, du ikke er alene, og din kamp er ikke unormal men ikke desto mindre svær at stå i. Grunden til at jeg skriver det, er at skammen, som du beskriver, altid vil lade dig tro, at du er den eneste, der har det sådan. Men det er en løgn og binder ensomhed til skamfuldheden.
Skabt til fællesskab
Vi er alle skabt til fællesskab og længes efter at være en del af et. Denne længsel er så stærk en drivkraft, at vi er villige til at gøre hvad som helst, for at nogen ser os og elsker os. Jeg tror, ethvert menneskes dybeste spørgsmål og bekymring er: Har jeg det, der skal til for at blive elsket?
Barndommens sår
Du har dybe sår med fra din barndom. For mig at høre har du aldrig følt dig helt elsket; der er aldrig nogen, der har set dig og holdt af det, de så. At vokse op på den måde giver en dyb smerte indeni og en angst for dybe relationer (hvor man kunne blive gennemskuet) samt et stort behov for at blive anerkendt.
Derfor er det ikke underligt, at du føler dig tiltrukket af den overfladiske anerkendelse i form af flirten og det seksuelle spil på nettet med fyrene. Det er uforpligtende, og ligesom den virkelige anerkendelse giver den en god følelse en tid. Dog kun en tid, så kommer skammen og ensomheden. Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Når fortiden gør ondt.
Skam
Følelsen af skam er som udgangspunkt god, hvis den er berettiget. Skam kan hjælpe en til at navigere i forhold til norm, etik osv. Men uberettiget skam er som en tung dyne af skyld, der får en til at trække sig og ønske at kunne forsvinde. Man kan arbejde kognitivt på forskellige måder med skyld, men skam er det eneste, der kun kan elskes væk.
Skammen opstår i selvhad og holder en fanget. Skam avler frygt og endnu mere selvhad og dertil hørende skam. Læs mere om det i vores artikel Jeg skammer mig over mig selv.
Find en at tale med
Jeg tror, du vil have godt af at tale med en terapeut/psykolog om dine svære følelser. En person som vil kunne hjælpe dig med at adskille dit og andres ansvar og få dig til at se dig selv med nye øjne. Jeg kender ikke dit netværk, men det lyder, som om du i det daglige kæmper med ensomhed.
Flere organisationer og kirker tilbyder mentorordninger og lignende. Hvis du skriver til AdamogEva.dk igen om, hvor du bor, vil jeg gerne hjælpe dig og se, om der findes noget i dit område. Eller du kan kigge på siden Ressourcer og se, om der findes en i dit område, som du kan tale med.
Der er en, som elsker dig
Det sidste og vigtigste jeg vil skrive, er at jeg kender en, som elsker dig. Gud har skabt dig helt perfekt med dit udtryk, dine former og dit sind. Han fordømmer dig ikke, men ser på dig med kærlighed. Han elsker dig og ønsker, at du skal elske dig selv og træde ud som det smukke, han har skabt dig til at være. Du er skabt unikt, og kun du kan udfylde den plads, du er sat på. Dyk ned i Guds kærlighed og lad ham fjerne din skam, og lad ham fortælle dig, hvem du er.
Ønsker dig det allerbedste.
Skriv endelig igen, hvis mit svar ikke var fyldestgørende eller rejste nye spørgsmål.
Kh. Dorthe Sandvad