Jeg onanerer for meget – hvordan kommer jeg ud af det?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en dreng på 15. Jeg har indset, at jeg nok har et problem. Jeg onanerer for meget. Hvordan kommer jeg ud af det?

Jeg lever et helt perfekt liv, har fået en dejlig kæreste her for godt en måned siden, men alligevel bliver jeg ved med at gøre det.

Jeg kan også mærke nogle bivirkninger: Jeg har sværere ved at huske og føler mig mere træt. Så hvad skal jeg gøre??

Hilsen den anonyme, 15 år

SVAR:

Hej Anonyme

Seksualiteten er en gave

Først og fremmest vil jeg sige, at seksualitet er en naturlig ting, Gud har skabt til vores velsignelse. Men samtidig kan vi misbruge det og fordreje det til noget dårligt. Når onani tager overhånd, så er det noget dårligt, og det ødelægger seksualiteten for os, fordi vi bliver optaget af noget forkert.

Læs mere om onani i artiklen Onani

Hvordan komme ud af vanen?

Når du spørger, hvordan du kommer ud af det, så er det ikke et nemt spørgsmål. For det første skal du fokusere på at bryde nogle af dine vaner, fx hvis du altid onanerer, når du er i bad, så skal du være opmærksom på at lade være. Fokuser på at gøre andre ting og husk dig selv på, hvorfor du synes, det er vigtigt, du lader være med at onanere.

Det kan være, det kan hjælpe dig at fortælle det til en god ven, som du kan lave aftaler med, som han kan holde dig oppe på. Det kan nogle gange hjælpe, hvis man føler en forpligtelse overfor andre; så er det nemmere at følge sine planer, fremfor hvis man bare skal holde dem overfor sig selv.

Du kan også bede Gud om at hjælpe dig med at frigøre dig fra onanien og blive ved med at bede om det gennem længere tid.

Læs også svar til andre, som ønsker at stoppe med at onanere. F.eks. dette:

Vil stoppe med onani – men hvordan?

Jeg håber, du fik nogle ideer til, hvordan du skal gribe det an, og så ønsker jeg for dig, at du kan være vedholdende i kampen.

Venlig hilsen Anne