Jeg kan lide hende – kan hun lide mig?
Hej, jeg er en dreng på 13 år. Jeg har været vild med denne pige lige siden slutningen af 6. klasse. Så lige her midt i 7. klasse ringede hun lige pludselig og spurgte, om jeg var vild med hendes veninde. Jeg syntes, det var mærkeligt i starten men fandt ud af, at det måske var min mulighed for at lære hende at kende, så jeg hoppede på, at jeg kunne lide “veninden”.
1. Så her på det sidste har jeg prøvet at gøre mig mere til. Jeg har ændret en del på mit udseende og håbet, det vil hjælpe, men jeg er ikke sikker – hvad tror I?
2. Jeg har gået og smådrillet hende for sjov, og vi har et lille BEFF, hvor vi går og “smækker hinanden i røven” og har det vældig sjovt – hvad mener I?
3. Jeg har prøvet at sige, at jeg godt kan lide hende, men hun siger bare “Nej, det kan du ikke!” Og jeg forstår ikke hvorfor. Hvad mener I?
4. Vi snakker ok sammen; jeg har det virkeligt hyggeligt i hendes selskab og får det dejligt, når hun er ved siden af mig. Hvad betyder det helt præcis?
5. Hun griner af selv den værste vittighed, jeg har fortalt. Det er vel godt, ik?
6. Hun er sød mod mig, men vi hænger ikke ud sådan for alvor, og jeg tror, hun kan lide mig. Men spørgsmålet er, om det er på vennemåden eller kærestemåden?
Jeg vil gerne sige tak på forhånd til den, der har svarene til mine spørgsmål.
MVH anonym, 13 år
PS: Jeg er meget genert.

SVAR:
Kære anonyme dreng
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg vil prøve at svare så godt, jeg kan. Du har delt dit spørgsmål op i seks underpunkter, så dem vil jeg svare på ét efter ét.
Godt fanget
Du begynder med at fortælle, at du har været vild med en pige i længere tid. Da hun spørger dig, om du kan lide hendes veninde, ser du en mulighed for at lære hende at kende, og fortæller hende, at du er vild med veninden, selvom det i virkeligheden er hende, du godt kan lide. Jeg synes, det er rigtig godt set af dig, at du fanger spørgsmålet som en mulighed for at lære hende bedre at kende. Jeg vil dog lige tilføje: Når du fortæller, at du er vild med hendes veninde, kan det måske være med til at forvirre hende. Det vil jeg vende tilbage til.
Udseende
Du fortæller, at du har ændret på dit udseende for pigens skyld. Jeg ved jo ikke, hvordan du har ændret på dit udseende. Og om det hjælper, kan kun pigen svare på. Jeg vil alligevel gerne sige lidt: Det er smaddergodt, du tænker over dit udseende og prøver at se godt ud – det siger jeg mest af alt, fordi det viser mig, at du tænker over, hvad pigen godt kan lide, og hvad der gør hende glad. Det er nemlig vigtigt i både venskab og kæresteforhold, at man er opmærksom på, hvad den anden mener, tænker og føler.
Samtidig vil jeg også sige, at dit udseende langt fra er det vigtigste. Hvis pigen virkelig kan lide dig, gør det ingen forskel, at du ændrer på dit udseende. Og hvis hun virkelig ikke kan lide dig, så kommer hun nok heller ikke til det på grund af dit nye udseende.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Er der nogen, der kan li' mig? og Du er smuk som du er!
Drillerier for sjov
Det er meget normalt, at kærester – og venner – driller hinanden for sjov, sådan som du fortæller. Hvis man er enige om, hvad der er sjovt at drille hinanden med, kan det være en fin måde at blive tætte på, at man har noget fælles, man synes er sjovt. Jeg mener, de små drillerier er fine i et forhold, men jeg tror ikke på, det er drillerierne, der får en pige til at kunne lide dig. Hvis det meste af jeres kontakt går gennem drillerier, kan hun måske opleve dig mere som en ”drillepind” end en mulig kæreste.
I forhold til at smække hinanden i røven for sjov vil jeg bare opfordre dig til at overveje, om der er nogle steder på kroppen og nogle måder at røre hinanden på, som er så intime, at det er en god idé at vente lidt med det.
Hun svarer underligt
Det er altid svært at sige, hvorfor andre gør, som de gør. Jeg tænker, pigen måske reagerer sådan, fordi du har sagt, at du var vild med hendes veninde. Måske er hun forvirret over dine udmeldinger. Måske siger hun det, fordi hun er glad for jeres venskab og ikke vil miste det. Måske siger hun det, fordi hun gerne vil høre dig sige det igen. Der er mange muligheder, og du finder nok kun ud af det, hvis I får jer en god, seriøs snak om jeres følelser.
Måske kan du få noget ud af at læse dette svar, som jeg har skrevet til en anden ung fyr: Hvordan skal jeg tolke hendes opførsel?
Jeg får det dejligt
Her kan jeg nok ikke svare meget bedre end, at det virker, som om du allerede har fundet svaret: Du er forelsket! Du fortæller, at I hygger jer sammen, og at du får det dejligt i hendes selskab. Det kan mange mennesker sige om både deres kærester, koner, dem de er vilde med, eller bare deres venner. Ud fra resten af dit spørgsmål forstår jeg det sådan, at du er forelsket i pigen.
Hun griner af mine vittigheder
Man siger, at en pige griner af ens vittigheder, hvis hun er forelsket. Jeg kan godt forstå, du ser det som et positivt tegn – det tror jeg også, jeg selv ville gøre. Men jeg kan ikke love dig noget. Ingen af os ved, hvad pigen tænker og føler. Det kan også være, hun synes dine vittigheder er gode, selvom du ikke gør.
Ven eller kæreste
Du skriver, du gerne ville hænge mere ud med pigen, end I gør. Måske er det en god idé at bruge mere tid sammen, så I begge bliver klogere på jeres følelser. Jeg tror, du bedst finder ud af, hvordan pigen har det, ved at I tager jer god tid til at få snakket godt sammen. Gør det tydeligt, hvad du ønsker at snakke om, og at du gerne vil snakke seriøst og måske gemme de sjove drillerier væk, mens I snakker.
Det vil nok være en god idé først at overveje, hvordan du vil have det med, hvis hun hellere vil være din ven end din kæreste.
Måske kan du finde hjælp i artiklerne Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Et trin ad gangen er det mest sikre.
Jeg håber, I får jer en god snak!
PS: Jeg er også selv ret genert, men jeg har lært, at det alligevel er bedst at få snakket sammen :)
Mvh. Benny