Jeg har en bolleven – kan jeg få p-piller?
Hej Adam og Eva
Jeg er en pige på 16 år, som godt kunne tænkte mig at starte på p-piller. Jeg har ikke en kæreste, men jeg har rimelig ofte sex med den samme dreng. Derfor kunne jeg godt tænke mig noget fast prævention.
Jeg synes også det kunne være rart at få bedre “styr” på min menstruation, da den er meget uregelmæssig.
Er disse to grunde nok til at kunne få p-piller? Eller skal man have fx en fast kæreste eller menstruationssmerter?
Hilsener ...
A, 16 år

SVAR:
Kære A
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg har valgt at dele dit spørgsmål op i to:
1. P-piller
Der er mange fordele ved at bruge p-piller som prævention, og hvis man husker at tage dem hver dag, er de næsten 100% sikre. Du har fuldstændig ret i, at p-pillerne styrer ens menstruation, så den kommer regelmæssigt. Om det er nok til, at din egen læge vil udskrive p-piller til dig, må du tale med lægen om. Der er også bivirkninger til pillerne, så fordele og ulemper må opvejes imod hinanden. Derfor skal du tage en snak med din egen læge, hvis du fortsat ønsker p-piller.
Har du læst vores artikel Info om p-piller? Den kan måske også give dig nogle svar.
En af ulemperne ved p-piller er, at de ikke beskytter mod kønssygdomme, og derfor vil jeg være bekymret, hvis du alene vil benytte p-piller som præventionsmiddel. Når du ikke er i et fast forhold, vil jeg klart anbefale dig også at bruge kondom, selvom du vil tage p-piller.
Jeg vil opfordre dig til at læse vores artikel Sikker sex og sexsygdomme.
2. Sex med en som ikke er ens kæreste eller mand
Du har valgt at sende dit spørgsmål til AdamogEva.dk, hvor vi har en kristen tilgang til livet. Derfor vil jeg gerne udfordre dig lidt på det med, at du har sex med en, som ikke er din kæreste.
Sex er meget mere end bare samleje; derfor går du glip af rigtig meget ved at have sex med en, du ikke elsker, og som ikke elsker dig. Det eneste I opnår er en god følelse i nuet. Måske det er det, du gerne vil? Måske vil du gerne mere end det?
Prøv at læse artiklen Sex og følelser, som netop tager fat i noget af det med, at sex er den mest intime og fortrolige måde, to mennesker kan være sammen på. Og det at I deler jeres kroppe med hinanden, påvirker jer meget mere, end I egentlig er klar over og forbinder jer til hinanden.
Du kan også læse mere i artiklen 10 gode grunde til at vente med sex og i nogle svar til andre:
Kan vi være "venner med fordele" uden at få følelser i klemme?
Vil han falde for mig, hvis vi fortsætter med at have sex?
Vores forhold var kun tænkt som et sex-forhold, hvad nu?
Jeg tror, at når du en dag finder den mand, som du vil tilbringe resten af dit liv med, og når du mærker kærligheden fra ham og elsker ham tilbage, så finder du ud af, hvor fantastisk et sexliv, I to kan have sammen.
Kærlig hilsen
Else