Jeg er vild med min ekskærestes bedste ven

Vis spørgsmål

Hej, jeg står i den situation, at jeg har været kæreste med L. Vi slog op, fordi han brugte mig som trofæ foran sine venner og altid klagede over, at han havde alle mulige fejl.

Der er nu gået nogle år, og jeg har skrevet med den her dreng M, som er bedste venner med L.

M og mig havde en aftale om at være sammen og har da også sendt et par billeder til hinanden. M bliver ved med at skrive, at han så gerne vil være min osv. Men at det kan han ikke gøre mod L.

Jeg kan rigtig godt lide M og spørger tit om, hvorfor han ikke bare kan være min, hvis han gerne vil. Jeg forstår godt, at han ikke vil såre L, men jeg tog snakken med L om, hvad han ville synes, og jeg er hans EKS?!?

L sagde, at det ville gøre ham ked af det, men at vi selv måtte bestemme. Så sagde jeg, at jeg nok skulle fortælle, hvis der skete noget mere mellem os, men det er, som om vi er gået i stå.

Jeg har ikke skrevet med M i noget tid, fordi jeg havde brug for tid væk og startede i gymnasiet, men nu skriver han, at han savner mig og min krop. Jeg er stadig vild med ham, men er bare så sur over, at han ikke kan være min pga. L.

Han ignorerer nogle gange det, jeg skriver, og bliver sur, hvis jeg afviser ham, fordi han jo afviser mig ... Skal jeg bare glemme ham? Og hvis ja hvordan?

Tjaaa, 16 år

SVAR:

Kære Tjaaa

Tak for dit spørgsmål.

Jeg læser to spørgsmål i det, du skriver:
1. Du spørger, hvad du skal gøre i den situation, hvor M ikke vil være sammen med dig, fordi han ikke vil såre din ekskæreste.
2. Du spørger, om du skal glemme M, når han nu nogle gange ignorerer det, du skriver, og når han afviser dig.

Åbenhed og ærlighed

I forhold til det første spørgsmål har du gjort noget klogt ved at snakke med din ekskæreste om dine følelser. Når det handler om at bevare sine venskaber, er det altid smartest at spille med åbne kort og være så ærlig som mulig. Og det har du været. Både du og M virker meget opmærksom på L’s følelser, hvilket er rigtig fint. Men hvis M virkelig gerne vil være din, må han finde modet til at tale åbent og ærligt med sin ven, L. Og hvis han omvendt beslutter sig for, at hans venskab med L betyder mest, og han ikke vil såre ham ved at komme sammen med dig, må han holde fast i den beslutning og ikke lege med dine følelser ved at skrive, at han gerne vil være din.

Lær ham godt at kende

Når det gælder spørgsmål nr. 2 – om du skal glemme M eller ej – så er det kun dig, der kan bedømme, om han er en person, som er god for dig. Det kan være, du allerede nu har en fornemmelse af, at han er for usikker til, at du vil kaste dig ud i et kæresteforhold med ham.
Eller det kan være, du har brug for mere tid til at lære ham at kende som en ven, før I bliver kærester. Med tid tænker jeg ikke på sms-samtaler, men rigtige snakke og gåture eller at lave andre sjove ting sammen. Samtaler via sms kan nemlig alt for let misforstås. Når I bruger tid sammen, får du en fornemmelse af, om han har de kvaliteter, som du søger i en kæreste. Jo bedre I kender hinanden, jo nemmere er det at snakke sammen, når svære ting opstår.

Måske kan du hente inspiration ved at læse nogle artikler og svar i vores tema Fra venner til kærester.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om du skal glemme ham eller ej, men jeg vil klart anbefale dig at bruge tid på at lære ham bedre at kende, før du tager en beslutning – uanset hvad den bliver. Og du skal ikke gå på kompromis med de kvaliteter, du synes, en kæreste skal have.

Pas på dig selv

Derudover vil jeg opfordre dig til at passe på dig selv, når du sender billeder til andre. Måske er det almindelige billeder, og det er jo helt fint. Men nogle unge sender nøgenbilleder af sig selv, og det er mange kommet rigtig galt afsted med, fordi de billeder pludselig er blevet delt på internettet. Når du først har sendt et intimt billede af dig selv, har du ingen kontrol overhovedet over, hvor det ender henne. Det var bare lige et godt råd med på vejen, så du ikke pludselig ender i en rigtig ubehagelig situation. Du kan se mere om det i tv-udsendelsen Ung, nøgen og udstillet.

Jeg håber meget, du finder frem til den rigtige løsning, og du kunne bruge dette svar til at komme videre i dit dilemma. Skriv endelig igen en anden gang.

Venlig hilsen
Maria