Jeg er tiltrukket af min stedbror – hvad stiller jeg op?
Hej.
Jeg er en pige på 20 år. Her de sidste par uger har jeg været meget forvirret omkring mine følelser. Jeg føler mig som et stort spørgsmålstegn og har virkelig brug for lidt rådgivning i den rigtige retning.
Jeg har de sidste par uger været meget tiltrukket af min stedbror. Jeg har ellers aldrig været tiltrukket i de 10 år, vi har kendt hinanden, og han har aldrig været min type på den måde. Men nu føler jeg mig fuldstændig forelsket i ham. De seneste par gange, vi har set hinanden, føler jeg, vi har flirtet en del. Jeg kan mærke, at når vores øjne mødes, kigger jeg ekstremt hurtigt væk, og mit hjerte banker lige hurtigt et par gange.
Jeg er måske også lidt nervøs, da jeg føler mig helt forkert på den. Jeg tænker og fantaserer konstant om ham. Jeg er i tvivl, om det er fordi, det er lidt “forbudt”, at det er derfor jeg er meget tiltrukket af ham, og mine følelser så er væk, så snart vi måske har været sammen, og så jeg kommer til at såre ham. Eller om jeg virkelig er forelsket, og om han overhovedet har det på samme måde.
Hvad skal jeg lige gøre?
Knus, den forvirrede

SVAR:
Hej!
Det er super godt, du skriver til os med dit spørgsmål, så først og fremmest tak for dit spørgsmål. Jeg forstår godt, du er meget i tvivl om, hvad du skal tænke og føle.
Identificér følelserne
Til at starte med kan jeg sige, at det er helt normalt at blive forelsket – specielt i en, man er tryg ved. Det kan jeg forestille mig, du er ved din stedbror.
Forelskelser er en sjov størrelse. De kan fuldstændigt besætte ens tanker, ligesom jeg fornemmer det hos dig. De kan komme, og de kan gå. Jeg skriver det, fordi jeg tænker, det er en god idé at få identificeret, hvad din følelse af forelskelse er, og hvorfor den kan være kommet. Overvej, hvordan det kan være, at du pludselig har fået øjnene op for ham, når I har kendt hinanden i 10 år. Tænk også over, om de følelser du har, er en fysisk tiltrækning, en rar tanke om at have en kæreste, eller om det er en forelskelse. For at finde ud af det kan du enten vælge at bruge mere tid med ham og mærke dine følelser i hans selskab. Eller du kan vælge at bruge noget tid, hvor I ikke er sammen med hinanden. På den måde kan du se, om dine følelser holder ved, selvom I ikke er sammen.
Du kan få flere input til dine overvejelser i vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Kærlighed og forelskelse.
Ikke juridisk forkert
Hvis følelserne bliver ved efter et stykke tid, er næste skridt at overveje, hvad du vil gøre med dem. Så vidt jeg ved, er det i Danmark ulovligt at have et seksuelt forhold til sine biologiske søskende, men ikke til stedsøskende. Derfor er der ikke noget juridisk forkert i at være kærester som stedsøskende.
Jeg vil dog anbefale dig at overveje, hvad det ville betyde, hvis du fortalte ham om dine følelser. Og hvad ville der ske, hvis I blev kærester? Hvad hvis I bliver kærester, og det så ikke går alligevel? Jeg kender hverken jer eller jeres familie og kan derfor ikke svare på de spørgsmål. Men jeg tænker, det er nogle vigtige spørgsmål at stille dig selv, da situationen med en forelskelse ind i familien kan føre til nogle andre problematikker end en forelskelse uden for familien. Du nævner selv følelsen af, at det er lidt “forbudt”. Hvorfor har du mon denne oplevelse? I sidste ende danner jeres forældre par, og I er derfor automatisk blevet hinandens stedsøskende, og det vil I fortsat være uanset, hvordan du har tænkt dig at handle på dine følelser.
Del med en der kender jer begge
Jeg har svært ved at give dig et konkret svar på, om du skal fortælle ham om dine følelser eller ej. Det skyldes, at jeg ikke kender nogen af jer godt nok til at sige hverken JA eller NEJ. Jeg håber alligevel, du kan bruge mine spørgsmål til nogle overvejelser af konsekvenserne, hvis du vælger at fortælle det. Hvis du føler dig tryg ved det, kan det måske også være en fordel at vende situationen med den af dine forældre, der er i forholdet med din stedbrors forælder. Det kan være rart at dele situationen og overvejelserne med en, der kender jer begge.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med overvejelserne og beslutningen. Du er altid velkommen til at skrive igen!
Venlig hilsen
Charlotte