Jeg er bange for at kysse!
Hej AdamogEva
Jeg er en pige, der har fået en flirt med denne her søde fyr, og jeg er så glad for ham. Vi har holdt i hånden, og næste trin er at vi skal kysse, og det skræmmer mig!!!
Jeg vil så gerne kysse ham, men tør ikke. Så jeg vil høre, om I kunne hjælpe mig??
Hilsen
K, 16 år

SVAR:
Kære K
Du fortæller, du har fået en flirt med en sød fyr, som du er glad for.
Flirt eller kæreste
I udgangspunktet er jeg lidt usikker på, hvad du mener med “en flirt”. Når man flirter, kan der godt være tale om, man mest har brug for at opleve, at en anden (eller flere) synes, man er sød og interessant, men at man egentlig ikke er så interesseret i noget mere.
Hvis man er kærester, har man talt sammen om, at man er forelsket i hinanden og gerne vil lære hinanden bedre at kende. At man – i hvert fald for en tid – hører sammen.
Tættere sammen
Det er dejligt at have en at holde i hånden, og når du skriver, det skræmmer dig at tænke på, at næste trin er at kysse, synes jeg, det er rigtig flot, du reagerer på dine følelser – din krop/din mavefornemmelse – og ikke bare går videre, selvom du egentlig har lyst. Jeg tror, du fornemmer, at med kys kommer man hinanden endnu nærmere. Dermed bliver det også sværere at stoppe. Uanset om det handler om at stoppe flirten/forholdet, eller om det går videre til dybere kærtegn.
Tal med ham
Jeg synes, du skal tale med fyren om dine følelser. Hvis han vil lytte og tage den med ro sammen med dig, tror jeg, det vil hjælpe på din frygt, for det vil give dig tryghed i forhold til, om du skal engagere dig yderligere.
Jeg vil anbefale dig at læse nogle artikler og svar i vores tema Fra venner til kærester. Det kan måske give nogle ideer til, hvordan dit næste skridt i forhold til fyren skal være.
Mange hilsner
Inge