Jeg er bange for at blive såret – hjælp!

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har mødt en virkelig sød dreng. Jeg har endnu ikke snakket helt vildt meget med ham, men lidt. Han er virkelig det, jeg leder efter i min kommende mand; han er kristen, sympatisk, har god humor, er omsorgsfuld osv.

Jeg har tidligere været vild med andre drenge, som ikke har haft de samme følelser for mig, og det har gjort, at jeg nok har svært ved at tro på, at han nogensinde vil føle det samme for mig, som jeg gør for ham, hvilket også leder hen til, at jeg synes, det er mega svært at finde ud af, hvordan jeg skal få hans opmærksomhed, fordi jeg er bange for, at han ikke føler noget for mig, og at jeg så bliver såret. Jeg har tit lyst til at skrive til ham, men gør det så ikke, fordi jeg er bange for, hvad han mon tænker om det.

Jeg føler, at alle mine veninder har mega meget styr på det med drenge og dating og at flirte, og jeg forstår ikke, hvorfor det er så unaturligt for mig.

For at opsummere er mit spørgsmål: Skal jeg gå efter ham? og hvordan får jeg modet til at få hans opmærksomhed uden at være bange for, at han ikke føler det samme?

Anonym pige på 17

SVAR:

Hej anonyme pige

Tak for dit spørgsmål og fordi du deler dine tanker med os. Dejligt, at du har mødt sådan en dreng, du fortæller om. Vi vil prøve at hjælpe dig til at tage en beslutning – men det er kun dig, som i sidste ende kan handle på dine følelser.

Mere at vinde end at tabe

Det er rigtigt, som du skriver, at man kan blive såret, når ens følelser ikke bliver gengældt, men det er en del af det at turde at få nye venner eller en kæreste. Men der er ofte mere at vinde end at tabe. At du er bange for, hvad han føler og tænker, er OK, og det er jo nogle af de sommerfugle, der kan flyve rundt i maven, når man prøver at lære en sød dreng at kende. Selvom man er lidt bange, kan man sagtens sige hej, spørge til ting osv.

Din oplevelse er helt almindelig

Du nævner dine veninder. Husk, der er MANGE, som har det svært med de ting, du skriver om. Der er bare meget få, som fortæller om det. Det er helt almindelige tanker, du gør dig og helt almindelige følelser, du har. Og følelser er tit svære.

Skal – skal ikke?

Helt konkret: Når du får lyst, kan du jo skrive en SMS; det behøver ikke være noget “stort”, bare et: “Hej, tak for sidst” og så se, hvad han svarer. Husk, at hvis han ikke svarer, behøver det ikke betyde andet end, at han bare ikke fik det gjort.

Om du skal gå efter ham, kan kun du bestemme. Du kan jo prøve at overveje og evt. skrive ned: Hvad sker der, hvis du ikke gør det? Hvad kan ske, hvis du gør det?

Håber du kan bruge svaret; ellers skriv igen.

Læs evt. mere i vores artikel Dating. Måske kan du også bruge artikler og svar i vores tema At finde den rigtige

KH Stefan og Maria