Jeg er afhængig af porno IGEN - kan I hjælpe?
Hej Adam og Eva.
I har hørt fra mig før ang. porno og onani. Nu er problemet så kommet tilbage.
Jeg er blevet afhængig af porno og onani igen. Jeg har søgt og søgt rundt på nettet om ideer til at stoppe, men det lykkedes ikke, da det for det meste er på min iPad, jeg sidder og ser det. Jeg har prøvet alt, hvad I havde foreslået mig.
Problemet er bare, at tanken om sex hele tiden kommer, og så onanerer jeg nogle gange, når jeg ser pornoen. Jeg vil gerne have råd til, hvordan jeg helt præcist kan stoppe det.
Jeg takker på forhånd
Mvh R, 15 år

SVAR:
Hej R
Hej igen og tak for spørgsmålet.
Der er hjælp at hente
Jeg kan godt forstå, at du har en lyst til at se porno og til onani. Du er i en alder, hvor din seksualitet fylder din bevidsthed. Det skal du lære at forholde dig til og lære at styre. Det vil helt sikkert kræve meget af din opmærksomhed, og der vil sikkert være gange, hvor du oplever, at du ikke lykkes med at lade være med at onanere og se porno, men der vil sikkert også være gange, hvor du oplever, at det lykkes.
Jeg kan forstå, at det er på din Ipad, du ser porno. Se i vores artikel Filtre på netværk og smartphones, hvordan du får sat pornofilter på din Ipad. Du kan også læse artiklen: Sådan undgår du porno på nettet.
Det er blevet normalt at søge hjælp
For 10 år siden var der ingen mennesker i DK, der søgte eller spurgte om hjælp til at komme ud af pornoafhængighed. I dag får flere personer hver uge professionel hjælp til at slippe af med pornoafhængighed. Lige nu er det porno og onani, der er din ”livsknude”. Med det vil jeg sige: Knuder bliver ikke altid bundet op på kort tid. Der er knuder på vores livsvej, som kan være svære at få bundet op selv. Nogle gange skal vi have hjælp til at få dem bundet op. Jeg ved godt, at du tidligere har nævnt, at du ikke har lyst til at snakke med nogen om det, men overvej det igen. Der er hjælp at hente.
Krop og onani
Jo mere en mand onanerer, jo mere sæd vil han producere. Det betyder, hvis du onanerer meget, så vil du opleve, at din krop producerer mere sæd, og det gør, at du oftere vil mærke, at du har lyst til onani. Det er dog ikke ensbetydende med, at du skal og må onanere hver gang, men det betyder, at du oftere vil mærke, at du har lyst, som så derved vil gøre det sværere for dig at holde op.
Find "stopknappen" ved at fylde tankerne med andre ting
Mit seneste svar finder du her: Tak for svar om porno - kan I hjælpe mig fri af onani? I svaret er der også link til forrige svar.
Her kan du se, at jeg tidligere har anbefalet dig at have en liste over argumenter for, hvorfor du har lyst til at holde op med at onanere og se porno. Jeg gav dig det forslag, for når dine seksuelle tanker og lyster begynder at ”styre dig”, så er det vigtigt, at du får brudt de tanker og det forløb, som gør, at du oplever, at du ikke kan bevare kontrollen.
Når livet og tankerne slår knuder, og vi kæmper med at få os selv på ret køl igen, ja så nytter det meget sjældent noget som helst, at vi bruger vores energi på at holde op med at tænke på, hvad vi ikke må, for derved at prøve at få tankerne til at stoppe. Det stopper tankerne ikke af.
Derfor, når tanker og liv spænder ben, så er strategien at have en anden dagsorden klar, som man så tænker på i stedet for. Det øver mange mennesker sig på i forhold til mange forskellige af livets svære situationer. Man kan få sat en ny dagsorden frem i et menneskes sind og tanker - ikke ved at tage noget væk men ved at fylde noget andet på. Når det, der ikke skal fylde vores sind og tanker, begynder at tage vores opmærksomhed, så er det en af de bedste måder at hjælpe sig selv på.
Dette er en kamp, som vi alle må lære at forstå og kæmpe. Der bliver ikke sat stop for de tanker, vi ikke vil have, ved at sige stop til dem, men ved at der bliver fyldt noget andet på, som derved kan overtage de tanker, som fylder os negativt.
Hvorfor onani og porno?
Det kan være godt for dig at finde ud af, om du onanerer på følelser. Er det fordi, du har en følelse af at være ensom, måske tom indeni, eller er det, når du er glad, at du bruger onani og pornografi som en slags belønning?
Bliv klog på dig selv. Hvad handler det her om? Du skal ikke acceptere at være afhængig af pornografi, det bliver du ikke glad af.
Giv dig selv et skulderklap
Jeg vil foreslå følgende: Prøv om du ikke kan ”fejre” dine succeser lidt for dig selv. En dag, hvor du mærker, at du har lyst til at se porno og onanere, finder du på noget, som tager al din opmærksomhed, og som gør, at du ikke får mulighed for at falde for fristelsen. Du kan jo så lige så stille ”fejre”, at det lykkedes dig at holde dig fra onani og porno. Når lysten melder sig, så flyt fokus og lav noget andet. Måske gå en tur, dyrk noget sport. Erstat din lyst med noget andet.
Som jeg skrev til dig i første svar, så ved jeg ikke, om det er muligt at holde helt op med at onanere. Det er dog sikkert, at det er realistisk at begrænse det meget. Og med at begrænse det meget, mener jeg virkelig meget. Det er bare ikke der, du er lige nu, men jeg tror, at det kan lade sig gøre - også for dig.
Jeg vil ønske dig alt muligt godt i fremtiden, og du skal vide, at du altid er velkommen til at kontakte os igen.
Kærlig hilsen
Ulrik Buch