Jeg begærer den smukke nabopige – skal jeg rive mit højre øje ud?

Vis spørgsmål

Der er en rigtig smuk pige i mit kvarter. Jeg tænker ofte på hende og har lyst til hende. Virkelig!

Nu er jeg bare bange for at havne i helvede. Dog synes jeg, det er lidt dramatisk, bare fordi jeg har fantaseret om nabopigen, at rive mit højre øje ud for at undgå helvede. (Matt. 5,28-30). Hvad bør jeg gøre?

Jeg tror ikke, jeg kan lade være med at tænke på hende og har ikke lyst at blive blind på det ene øje.

Jeg ved, I går i dybden på denne type problemstillinger, når de giver problemer over for Biblen.

Tak for at I stadig minder os om, at Guds ord er evig og uforanderligt.

A, 25 år

SVAR:

Kære A

Tak for dit spørgsmål om den smukke nabopige.

Seksualiteten er en gave fra Gud

Først vil jeg gerne skrive til dig, at det som du oplever ved at se en smuk pige og bliver tiltrukket af hende er en gave fra Gud. Vi er skabt i Guds billede som mand og kvinde, og noget af det skønneste ved Guds skaberværk er kærligheden mellem mand og kvinde. I det forpligtende fællesskab og den intime nærhed, som man kan opleve med hinanden, oplever vi Guds skabervilje og skaberkærlighed udfolde sig. Så det er hverken grimt eller forkert, når du ser en smuk pige, og det skaber seksuelle følelser i dig. Det er udgangspunktet.

Gaven kan misbruges

Denne Guds gode gave rummer dog også en fristelse til at blive brugt forkert eller misbrugt. Den gode tilskyndelse til at blive kæreste med en pige, som man synes, er smuk og sød, kan i stedet blive til seksuelle fantasier, som kommer til at fylde alt for meget i tankerne. Som jeg forstår dit spørgsmål, er du bekymret for, at din lyst til hende er forkert og syndig.
Der er et ordsprog, som lyder: Du kan ikke forhindre en fugl i at sætte sig i dit hår, men du kan forhindre den i at bygge rede dér. Det vil sige: Man kan ikke undgå, når man går på gaden eller ser naboens pige over hækken, at få en seksuel tanke, som ville være forkert/syndig, hvis man førte den ud i livet. Den slags kan man bede om tilgivelse for, og det er ikke det, Jesus taler om, når han siger, at hvis man forarges af sit øje, skal man rive det ud. Det er i det hele taget ikke bogstaveligt ment. Den bibelske pointe er, at man ikke skal give forkerte seksuelle tanker og fantasier plads til at udvikle sig, så de vokser i kraft og styrke. For det rummer både den risiko, at man fører det forkerte ud i livet, og at man kun har fokus på lyst og begær i stedet for ægte og sand kærlighed.

Ingen grund til frygt for Helvede

Der er ingen grund til, at du frygter for at komme i Helvede på grund af at se på en smuk pige. Det kunne jo være, din betagelse af hende kunne føre til, at du lærte hende at kende, og hun kunne blive din kæreste. Men lad være med at give dig hen til seksuelle fantasier om hende, så de kommer til at fylde alt for meget i dine tanker. Det kan i længden være usundt for din tro.
Bed Gud om at gøre dine tanker rene, så du hurtigt kommer til at tænke på noget andet, når du tænker for meget på nabopigen. Og bed om, at Gud må lede dig til at få en kæreste, som kan fylde den længsel ud, som Gud har skabt i dig.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Sex i Bibelen – stærke sager, Kærlighed og forelskelse og Hvad er jeg værd?
Du kan også læse et svar på jesusnet, som er inde på noget af det samme: Må man begære sin nabos kone?

Venlig hilsen
Brian Christensen

Annoncer