Jaloux på kærestes bedste ven - er det bare mig?
Hej, jeg er en glad pige på 16 år. Jeg har været sammen med min kæreste et halvt år, og elsker ham rigtig højt. Der er bare lige et problem for mig:
hans bedste ven...
Før jeg kom sammen med min kæreste, var ham og hans bedste ven sammen hver dag, og nu hvor jeg er der, føler jeg altså, at der skal være tid til mig også... og vi er kun sammen i gennemsnit 1 gang om ugen, hvor resten altså ejes af hans bedste ven.
Her den anden dag, da vi lå og så film, siger han pludselig, at hans bedste ven er ved at få spat af os, (vi går alle 3 på samme skole) fordi vi er så meget sammen?! Jeg blev rigtig ked af det indeni, for jeg syntes jo næsten, at det er en kamp, at bare få lov at se ham uden for skolen?
Og lige siden han sagde det, har jeg bare været mega jaloux på hans bedste ven:( . de fester også sammen konstant, og jeg bliver aldrig inviteret med til nogle af dem. Jeg gad godt møde hans venner, og se hvem de er, han har mødt mine? Jeg vil bare så gerne være med til noget af det, han laver :(
Åh, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg ved ikke, hvordan jeg dog skal fortælle ham det, uden han altså syntes, at jeg er dum...
Please svar mig? Er det mig, der er helt væk?
Hilsen pigen der er jaloux på sin kærestes bedste ven,
Camilla, 16 år

SVAR:
Kære Camilla
Tak for dit spørgsmål – lad mig først sige at jeg sagtens kan forstå din frustration, og din jalousi er helt almindelig, selv om det føles ubehageligt!
Måske er I begge to jaloux
Dejligt at du er så glad for din kæreste. Det lyder også som om din kæreste og hans ven er rigtig tætte. Du fortæller, at du er jaloux – men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din kærestes ven måske også er jaloux på dig, fordi han lige pludselig skal dele sin ven med dig!?
Din kærestes ven skal pludselig dele
Måske det kan tage lidt tid for ham at acceptere, at hans bedste ven altså har fået en kæreste. Det, du fx kan gøre, er at fortælle din kæreste, hvordan det føles for dig. Jeg vil gerne råde dig til at fortælle ham, at du gerne vil bruge mere tid med ham, fordi du godt kan lide ham og ønsker at lære ham endnu bedre at kende – det tror jeg bare vil gøre ham glad:-).
Samtidig kan du give udtryk for, at det gør dig ked af det, at du nogle gange føler, at han vælger sin ven frem for dig.
Vennerne er fortsat vigtige
Når det er sagt, så tænker jeg også, at det er vigtigt, at du lader din kæreste og hans ven have tid sammen for sig selv. For selvom I er forelskede og synes, I kan bruge al tid i verden sammen, så er det vigtigt at bruge masser af tid på venner også.
Så mit råd er, at forsøge at tage en snak med din kæreste, om at du gerne vil bruge mere tid med ham, og sammen kan I prøve at finde ud af det, sådan så der også er plads til hver jeres venner.
Håber du finder ud af det og må opleve at din jalouisi må blive mindre.
Kærlig hilsen
Doris