Jaloux kæreste - er der noget, jeg kan gøre?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva. Jeg er en pige på 15 år, jeg har haft min kæreste i 1 år og 3 måneder. Jeg elsker min kæreste rigtig højt, men vi har et problem. Han bliver utrolig let meget jaloux.

Jeg har selv problemer med lavt selvværd og snakker med en psykolog en gang om måneden. Jeg er ret sårbar og derfor bliver jeg meget ked af det, når han bliver sur på mig eller tror ting om mig. Jeg ved jo godt, han ikke mener det ondt, men derfor bliver jeg stadig ked af det.

Vi bor langt fra hinanden, jeg går på efterskole i år og vi skal begge på efterskole næste år, så det er sjældent, vi ser hinanden.

Jeg prøver at hjælpe ham så godt, jeg kan, men jeg holder mig fx ikke væk fra mine drengevenner, selvom han bliver jaloux over, at jeg er sammen med ham, for jeg synes ikke, at hans jalousi skal stoppe mit venskab med dem.

Vi snakker tit om det og vi har prøvet alt muligt, vi lige kunne finde på kunne hjælpe. Problemet er bare, at min kæreste ikke vil tale med andre end mig om hans problemer.

Hans jalousi har stået på i 7-8 måneder og bliver lidt værre hele tiden. Men han vil virkelig ikke snakke med en psykolog/hans forældre om det.

Det er noget, der plager os begge hver dag, og hvis ikke vi får gjort noget ved det, bliver jeg nødt til at slå op med ham for min egen skyld og det vil jeg virkelig ikke.

Mit spørgsmål er, om det er muligt, at han kan få hjælp på anden måde end at skulle sige det til sine forældre og snakke med psykolog?

Og er der noget, jeg kan gøre?

Liva, 15 år

SVAR:

Kære Liva

Først vil jeg sige, at det er godt du skriver og opsøger hjælp, det lyder som om det er svært for dig lige nu at bevare overblikket over situationen.

Find en at tale med, som kender jer begge

Måske taler du allerede med din psykolog om det, men jeg tror også det ville være godt at få snakket med en, som ser jer sammen og kan være med til at vurdere situationen. Jeg kunne forestille mig, at det er svært for dig at snakke med andre, som kender jer om det, fordi du gerne vil være loyal, men det er nogen gange rart at få andres blik på det.

Hold fast i dig selv

Det er vigtigt, at du holder fast i, hvem du er, men dog alligevel overvejer din adfærd. For hvis du ikke oplever, at du gør eller siger noget, som giver ham reel grund til at være jaloux, (f.eks. flirtende adfærd over for andre drenge), og du oplever, at du har et sundt forhold til dine venner, skal du ikke lave om på din måde at være på. Det er vigtigt, at du ikke ofrer dig på områder, som du senere ikke kan leve med, at du har givet afkald på.

Det lyder også som om, du kender dig selv godt, og ved, at du er sårbar og let påvirkelig af hans vrede og mistænksomhed. Det er vigtigt, at du passer godt på dig selv og siger fra, hvis du føler dig trådt på eller misforstået.

Hvad handler jalousien om?

Det I oplever, står I ikke alene med (søg f.eks. på ordet jalousi her på siden og se andre spørgsmål og svar, eller denne artikel: Jalousi og kærestesorg.

Jalousi er en af mange velkendte udfordringer i parforhold. Ubegrundet jalousi opstår, når man er bange for at miste, og kan ofte handle om egen usikkerhed. Din kæreste er måske usikker på om han er god nok og kæmper med lavt selvværd. Det medfører, at han kommer til at tvivle på, om han er spændende nok til at holde fast i dig, om de andre drenge du er venner med, er en trussel mod ham osv. Det kan også være det handler om svigt tidligere i livet, hvilket skaber frygt for at blive svigtet igen. Der kan være mange årsager.

Vigtigt at din kæreste også har en at tale med

Du spørger: ”Er det muligt at han kan få hjælp på anden måde end at skulle sige det til sine forældre og snakke med psykolog? ” - Om han skal tale med sine forældre om det, afhænger af deres indbyrdes relation, og om han vil møde både forståelse men også et skub i den rigtige retning af sine forældre. Det kan I måske sammen vurdere. Samtale med en psykolog skal han vurdere i fællesskab med sine forældre, om det er vejen at gå.

Men jeg synes også du skal opfordre din kæreste til at opsøge en mand, som er ældre end ham selv, og som kender ham godt. Det er godt for ham at snakke med en anden end dig, så han ikke hele tiden oplever sig selv som sårbar over for dig. Det er også godt for dig, at han har en anden at snakke med, så du får lov at opleve andre positive sider af ham. Jeres samtaler om jalousi kan komme til at fylde alt i jeres parforhold, og så bliver I ikke glade af at være kærester med hinanden – og det er jo egentlig meningen, ikke?

Tal ærligt med din kæreste om det

Du skriver: ”Det er noget der plager os begge hver dag, og hvis ikke vi får gjort noget ved det bliver jeg nødt til at slå op med ham for min egen skyld og det vil jeg virkelig ikke”. Jeg forstår godt, at det er svært at skulle slå op på denne baggrund, men ikke desto mindre kan det, som du selv skriver, være nødvendigt, for at passe på dig selv. Jeg synes du skal tale med din kæreste om dette.

Fortæl ham, at du er ved at være der, hvor du overvejer, om du kan holde til at være kærester med ham. Fortæl ham præcis hvorfor, på en pæn måde, men uden omsvøb. Fortæl ham, hvad det gør ved dig, at han er jaloux. Fortæl ham dernæst, at du har brug for at han tager kontakt til en anden for at få hjælp, og at du har brug for at han tager kampen selv i en periode. Aftal også hvordan I kan kommunikere om det, når han oplever at blive jaloux, så du ved, hvordan han har det, men samtidig ikke skal involvere dig i at løse det. Fortæl ham, at du stiller disse betingelser, fordi du ønsker at I skal være kærester – på en sund måde.

Jeg vil ønske dig held og lykke med det, og jeg håber det lykkes for jer at få lavet nogle gode aftaler, så jeres parforhold styrkes.

Venlig hilsen
Benjamin