Jalousi gennem 2 år - har jeg brug for psykolog?
hejsa Adamogeva!
Tak for en fed side, der har hjulpet mig og mange andre (:
Jeg har en dejlig kæreste, som jeg elsker rigtig højt, og stoler rigtig meget på. Vi har været sammen i 26 måneder, har været to år på efterskole sammen, og kender derfor hinanden ud og ind og kan snakke om alt. Vi læser i Bibelen sammen meget ofte og beder sammen, og for hinanden. Vi kan snakke om alt, deriblandt også min jalousi.
Problemet er, som overskriften antyder, at jeg har været virkelig jaloux de sidste to år ca. Det er de mindste ting, der starter det. At hun smiler til en dreng, nogle gange bare hun taler.. giver en krammer hvad end det er, er der også noget der river og brænder inden i mig.. og jeg kan ikke få det til at stoppe. Da vi gik på efterskole var jeg nødt til at slette min facebook account, eftersom jeg på ingen måde kunne holde til at se hende "synes godt om" noget, nogle drenge havde skrevet eller lignende. Det var værst da vi gik på efterskole, og nu har vi haft et år, hvor vi bor et godt stykke fra hinanden. Vi ser hinanden gennemsnitligt en gang om måneden, og det synes jeg er ret hårdt. Men mht. jalousien har det ikke været lige så slemt, fordi vi jo ikke ser hinanden så meget, men stadig kan jeg mærke at bare det mindste river problemet fuldstændig op igen, at jeg ser nogen på facebook, gør mig bange for så tror jeg, hun er der og skriver med nogen. At vi er til gamle efterskolefester, hvor der er drenge kan få mig til at tage hjem eller gå et helt andet sted hen, for jeg kan ikke holde til at se på det.. kort sagt er det et massivt problem, der har voldt mig selv meget skade og også min kæreste.
Selv har jeg et par idéer til, hvorfor jeg har det, som jeg har det. Da jeg var mindre, følte jeg mig ofte svigtet af min far, eftersom han altid har holdt ekstra meget med min lillebror, hvilket gjorde mig jaloux på ham, enormt meget.
Senere i mit liv, 6.-7. klasse, har jeg haft en bedsteven, jeg virkelig elskede at være sammen med, jeg gjorde alt for ham og vi havde det super fedt! En dag kom der er en ny dreng i klassen og overtog min plads fuldstændig, jeg følte mig udenfor og tilsidesat, bange og svigtet og ikke mindst enormt jaloux på ham den anden dreng. Jeg græd mange timer på mit værelse og havde det elendigt i godt et halvt år.
Jeg tror, den første oplevelse satte spor, der blev forstærket af den næste, som nu gør at jeg ikke kan leve ordentligt i mit kæresteforhold. Jeg har prøvet at gøre alt ved det, men jeg synes ikke rigtig noget hjælper, og jeg kan ikke være fair overfor min kæreste, hvis ikke jeg seriøst gør noget.
Spørgsmålet er, om jeg selv ved at læse i Bibelen, bede til Gud og snakke med min kæreste, familie og venner kan fixe problemet, eller om jeg faktisk skal til psykolog?
Mange tak. Den forvirrede, 18 år

SVAR:
Kære dig
Tak for din henvendelse og dine positive ord om vores side.
Det gør indtryk
Det gør et stærkt indtryk på mig at læse om de svigt, du har været udsat for i dit liv. Da du var mindre oplevede du dig svigtet af et af de mennesker, som du var allermest knyttet til og afhængig af – din far.
Senere, da du gik i 6.-7.klasse, blev du svigtet af din bedste ven, hvilket fik dig til – som du skriver – at føle dig udenfor, tilsidesat, bange og svigtet.
To gange i dit liv er du blevet svigtet af mennesker, som du var knyttet tæt til, og som du holdt meget af. På den baggrund er det egentlig ikke så mærkeligt, at du nu er bange for, at det kan ske for dig igen.
Jeg tror, det er denne frygt for igen at blive svigtet af et menneske, som du har knyttet dig tæt til, der ligger bag det, du nu oplever som jalousi. Som jeg ser det, er din beskrivelse meget præcis, når du skriver, at du ”tror den første oplevelse satte spor, der blev forstærket af den næste, som nu gør, at du ikke kan leve ordentligt i dit kæresteforhold”.
Jeres forhold er sundt og godt
Som du beskriver din kæreste, jeres forhold til hinanden og hendes forhold til sine venner, er der ikke noget her, som kan forklare din jalousi. Hun har et naturligt og sundt forhold til sine venner, og I har et sundt og godt forhold til hinanden – du elsker hende, du stoler på hende, I kan bede sammen og snakke sammen om alt, inklusiv din jalousi. Og hun har valgt at være din kæreste i over 2 år!
Derfor er jeg sikker på, at du har helt ret, når du i dit brev beskriver årsagerne til, at du har det som du har. Årsagerne skal findes i det, du har med i rygsækken fra din barndom, og det er de svigt, du her oplevede, der er den direkte årsag til, at du nu er bange for, at du bliver svigtet igen, - så bange, at det fylder rigtig meget i dit forhold til hende, som betyder allermest for dig.
Det er ærgerligt for jer begge to og for jeres forhold. Og jeg er enig med dig i, at ”det ikke er fair overfor din kæreste, hvis du ikke seriøst gør noget”. Til gengæld er jeg også sikker på, at det ikke behøver at fortsætte på denne måde.
Forslag til, hvad du kan gøre
Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til en terapeut eller en anden, som du ved, har forstand på, hvordan de svigt, vi har oplevet som børn, kan blive ved med at gøre sig gældende i vore relationer som voksne, og give os massive problemer i vore forhold til mennesker, vi er knyttet til. Du har behov for at få snakket om de svigt, som du oplevede som barn, og at få tiltro til, at du kan knytte dig til andre mennesker uden det ender med, at de svigter dig.
Du spørger, om du selv kan komme frem til en løsning af dit problem, ved at læse i Bibelen og ved at bede til Gud. Hertil vil jeg sige, at Gud er virkelig underes Gud, og Han kan gribe underfuldt ind i dit liv. Samtidig er jeg sikker på, at Gud ofte hjælper os og befrier os fra det, som giver os problemer, ved at lade os møde mennesker, som kan være en hjælp for os.
Du spørger også, om du selv kan fixe problemet ved at tale med din kæreste, din familie og dine venner. Det tror jeg ikke, du skal satse på. Desuden vil dit problem derved meget let komme til at fylde på en uheldig måde i dit forhold til dem. Nogle gange kan det være det bedste at tale om et problem med et menneske, som ikke tilhører ens omgangskreds, og det er, hvad jeg vil foreslå dig.
Kender du ikke nogen, kan du prøve at se på vores side, hvor en række terapeuter annoncerer. Klik på fanen Ressourcer.
Du kan også læse mere om jalousi her:
Jalousi og kærestesorg
Hvad skal jeg gøre for at komme af med min jalousi?
Venlig hilsen
Flemming Møller