Ingen udløsning som 15-årig – er jeg mærkelig?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er 15 år gammel, og jeg har aldrig haft udløsning. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg er i puberteten, for min stemme knækker, min penis vokser, mine testikler vokser og har fået mange hår.

Men jeg ved ikke, hvorfor jeg aldrig har haft udløsning. Hverken ved onani eller våde drømme. Jeg synes altid, det er så underligt, når nogen vil onanere sammen, for jeg ved, at jeg ikke kan få udløsning.

Anonym

SVAR:

Hej Anonym

Du skriver i dit brev til os, at du aldrig har haft udløsning på trods af, du er sikker på, du er kommet i puberteten og er 15 år. Det synes du er mærkeligt.

Udløsning og orgasme

Jeg vil forklare, hvilke årsager der kan være til, at man ikke får udløsning. Men først vil jeg skrive lidt opklarende, fordi mange blander begreberne lidt sammen. Derfor vil jeg kort prøve at forklare dem her:
En udløsning består af sæd og sædvæsker og kommer typisk i forbindelse med en orgasme.
En orgasme er for de fleste drenge højdepunktet og afslutningen på den seksuelle begivenhed. Orgasmen er en rytmisk sammentrækning af en række muskler. Orgasmen føles rar, og den fører oftest til udløsning.
Jeg forklarer de to begreber, fordi jeg er i tvivl, om du ikke får udløsning, eller om du slet ikke får orgasme. Jeg vil dog gå ud fra i det følgende, at du mener, det du skriver – nemlig udløsning.

Årsager til manglende udløsning

Ikke at få udløsning på trods af, du får orgasme kan skyldes fire ting. Den første er helt sikkert mest sandsynlig! De andre årsager er sjældne, men jeg fortæller kort om dem, fordi du ved mere om din situation, end jeg gør.

1. Du er ikke klar til at få udløsning endnu. Selvom du er i puberteten (din penis vokser, du får kønshår, din stemme ændrer sig), er det ikke sikkert, dit system er fuldstændigt klart endnu. Jeg tror, at du vil opleve at få udløsning snart. Nogle er bare længere tid om at være klar. Det er helt normalt!

2. Hvis du tidligere har fået en rygmarvsskade (fx ved at brække ryggen), kan man have problemer med at få udløsning.

3. Man kan få udløsning “den forkerte vej”, så sæden ender i blæren. Det sker meget sjældent af sig selv i din alder, men kan ske, hvis du er blevet opereret i området tidligere.

4. Man kan være født med en misdannelse, så det hele ikke sidder rigtigt sammen. De fleste af disse misdannelser identificeres ved fødslen, fordi man typisk vil se anderledes ud.

Jeg tror altså, du ikke får udløsning, fordi din krop ikke er helt klar til det. Men bare rolig! Det kommer snart, og det er rimelig normalt!

Tal evt. med din læge

Hvis det ikke er kommet, inden du bliver 16 (eller om et halvt år), synes jeg, du skal snakke med din læge. Det kan være, du føler, det ville være meget pinligt! Men du kan være ganske tryg ved din læge. Han har tavshedspligt, og du kan snakke med ham, uden at dine forældre ved det. Som regel ville det dog være bedst for alle, hvis dine forældre blev involveret.

Jeg håber, det er svar nok på dit brev. Hvis du i virkeligheden mente orgasme, eller jeg på anden måde ikke svarer på det, du spørger om, er du mere end velkommen til at skrive igen. Det kan også være, der dukker noget helt nyt op, som du vil spørge om. Så er du også meget velkommen til at skrive!

Mvh Jonas