Ingen menstruation – kan det skyldes tidligere spiseforstyrrelse?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 18 år, som ikke har haft min mens i ca. et år. Da jeg havde den, havde jeg kun haft den ca. 3-4 gange. Grunden til, at jeg først fik den så sent, var en fortid med spiseforstyrrelse, hvor jeg som 14-årig gik fra 36,5 kg til 31,5 kg, hvilket var nok til at udskyde min menstruation. Det varede dog “kun” i et halvt år, men det tog endnu længere tid at få kroppen tilbage på rette vej.

Jeg fik endelig min menstruation nogle måneder før, jeg blev 17, og mine bryster begyndte endelig at vokse!

Men så stoppede menstruationen pludselig. Lige nu er jeg 166 cm høj og vejer ca. 44,5 kg. Jeg har tabt mig 4 kg de seneste måneder, hvilket jeg ikke kan forstå, da jeg ikke har gjort noget anderledes. Tror måske det er en blanding af stress, bekymring også over tab af muskelmasse, (fordi jeg har fået mere fedt på maven, numsen, benene og i ansigtet).

Derudover er mine bryster blevet ikke-eksisterende – kan ikke engang passe en 32A. Jeg har fået mere dun på kroppen, men ved ikke hvad jeg skal gøre, da jeg i forvejen spiser rimelig godt, meget og sundt for kroppen. En masse nødder og avocado bl.a.

Derudover er min mave konstant oppustet, min hud er blevet mere uren i de seneste uger, og jeg får en gang imellem et “jag” i underlivet.

Jeg stresser og bekymrer mig rigtig meget over dette, så håber rigtig meget, at I kan hjælpe mig.

Så har jeg også lige et andet spørgsmål: Er det underligt, at jeg aldrig har kysset en dreng? Eller rigtig haft en personlig samtale med en? Det er ikke, fordi jeg ikke har lyst, for det har jeg. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre, eller hvem jeg skal gøre det med ...

Hilsen pige123, 18 år

SVAR:

Hej pige123

Jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål. Først vil jeg sige, det er flot, du er kommet dig over din spiseforstyrrelse!

Din vægt er lidt lav – tal med din læge

Du skriver, at du vejer 44.5 kg og er 166 cm høj. Det giver et BMI på 16.5. Jeg tror, det måske kan forklare din manglende menstruation. Måske vil din menstruation komme igen, hvis du tager lidt mere på i vægt. Hvis du har svært ved at tage på i vægt, er det en god ide at gå til din egen læge og tale med ham/hende.

Jeg synes også, du skal tale med din egen læge, hvis din menstruation ikke kommer, når du tager på i vægt. Din læge kan tage en blodprøve og se hvordan dine hormontal ligger.

Din urene hud og jag i maven er tegn på, at der er gang i nogle af dine hormoner. Det skal du ikke være nervøs over.

Måske kan du få noget ud af at læse svaret til en anden i en situation, der ligner din:
Kan bekymring om vægt forstyrre menstruationscyklus?

Måske kan det hjælpe at tale med en psykolog eller terapeut

Det kan også være, du stadig har nogle ting, der ligger og spøger fra din fortid, som er årsag til dit vægttab. Måske hjælper det at tale med en psykolog, der kan hjælpe dig videre. Under fanen Ressourcer her på hjemmesiden kan du nok finde en nær dig.

Du skal nok få dit første kys

Du skriver også, at du ikke har kysset nogen dreng eller talt personlig med en dreng. Det er helt ok. Det skal nok komme, når du møder den rette. Der er ingen grund til at kysse nogen bare for at gøre det. Det er bedre at vente, til du møder en sød dreng, som du taler godt med og har lyst til at have en relation med.

Hvis du savner at få en god ven eller kæreste, kan du evt. snakke med dine venner, om de kender nogle søde drenge. Du kan også finde en god hobby eller en god klub at være med i, hvor du måske møder en sød dreng.

Ellers er mit bedste råd at være tålmodig. Du skal nok finde en sød dreng, når tiden er til det, og du selv er helt klar.

Du kan også læse svar til en anden: 16 år og aldrig kysset – har I noget at sige?
og artiklen Plusser ved at vente med at få en kæreste.

Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller ikke synes, du fik svar nok.

Venlig hilsen
Hannah Rosendal