Ingen menstruation i seks måneder – er den nu væk for altid?
Hej. Jeg er en pige på 14 år. Jeg er ca 169 cm høj og vejer 45 kg. Min menstruation har aldrig været regelmæssig, men nu er der gået seks måneder, siden den kom sidst, og derfor er jeg ret bekymret.
Kan min vægt have noget med det at gøre? Tror du, den kommer igen?
Jeg har hørt, at man kan miste sin menstruation for altid, men hvordan ved man, om det er tilfældet? Nogle gange har jeg også en smule blod i afføringen!
Please svar!
Hilsen Anonym, 14 år

SVAR:
Kære Anonym
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg forstår godt, at du kan gå og blive bekymret over, at din menstruation er udeblevet seks måneder nu. Jeg håber, mit svar kan give dig lidt ro.
Menstruation
Menstruationen er meget let at påvirke. Den styres af en masse hormoner i et meget kompliceret system. Det er meget normalt, den ikke er regelmæssig det første stykke tid, som du beskriver. Og så er det sådan, at menstruationen kan påvirkes af vægttab, hård fysisk aktivitet, stress og mange andre ting.
Vægt og menstruation
Du spørger selv, om din vægt kan have noget med det at gøre. Ja, det kan den. Du kan tænke på din krop sådan, at den først og fremmest vil passe på dig. Den vil sørge for, at du har det godt og har overskud i hverdagen til at vokse og udvikle dig. Når du får menstruation, kan du tænke på det som en “overskudshandling”. Den kommer kun, hvis kroppen tænker, at nu har den det godt, og kroppen vil være i stand til at pleje og give næring til et lille barn, hvis du bliver gravid. For det er jo i sidste ende meningen med menstruationscyklussen.
Du kan læse mere i artiklerne Den første menstruation og Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Når jeg regner på din højde og vægt, kommer jeg frem til, at du må være meget tynd. Den mest passende vægt for dig ligger mellem 53 og 62 kg. Mon det er noget, der fylder meget for dig? Er du meget fokuseret på, hvad du spiser, så du ikke bliver for tyk? Eller kæmper du mon med at tage på i vægt? Uanset hvordan du har det, har jeg fundet nogle artikler og svar, du kan kigge mere i:
Har jeg mon en spiseforstyrrelse?
For tynd af natur – kan man få “mere krop” uden at blive for tyk?
Mistet menstruation for altid
Mit bedste bud er altså, at hvis du tager det stille og roligt og tager lidt på i vægt, så vil menstruationen også komme igen. Og lige så stille vil den også begynde at blive regelmæssig, når du bliver ældre. Når du så engang bliver 45-55 år, vil din menstruation forsvinde; det er helt naturligt. Det er meget sjældent, at det sker inden dette tidspunkt. En af årsagerne kan dog være en spiseforstyrrelse, der sætter kroppens normale funktioner ud af funktion. Hvis du har en spiseforstyrrelse, vil jeg kraftigt opfordre dig til at snakke med en voksen, du har tillid til, en sundhedsplejerske eller evt. din læge.
Blod i afføringen
Du beskriver, at du nogle gange har en smule blod i din afføring. Det kan skyldes mange forskellige ting, men det er altid noget, du skal gå til lægen med! I samme omgang kan du jo så snakke med hende/ham om din menstruation og din vægt. Det er et trygt sted, hvor du kan stille alle dine spørgsmål. De vil helt sikkert gerne hjælpe dig.
I første omgang kan du tale med din mor om det, så du ikke skal gå med de her spekulationer alene.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på dine spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Nyd livet!
Vh Anna