In love!! – hvad gør jeg??
Kære AdamogEva. Jeg har et spørgsmål om forelskelse. Jeg er en pige på 15 år der går i 9. klasse.
Jeg har mødt en dreng på ca. 13 år som går i 7., som er virkelig sød! Når vi er sammen, har vi det hyggeligt.
Vi er på sejlhold sammen og i går var vi ude at sejle sammen. Vi havde det rigtig hyggeligt og på vej hjem lå vi sammen på soldækket og talte lidt og grinte meget, og kildede hinanden. Vi kalder hinanden nogle øgenavne, men på en sød og flirtende måde. Da vi kom ind til havnen igen, sagde jeg farvel, men en af hans venner var der og han ville ikke rigtig kramme mig farvel.
Det var lidt akavet, men jeg fik sagt farvel, men er virkelig ikke sikker på, om han gengælder mine følelser. Jeg tænkte på at skrive et gammeldags kærestebrev til ham, men ved ikke, om det skræmmer ham lidt. Jeg ser ham først om 8 dage igen og bare tanken er ulidelig. Jeg savner ham og kan ikke stoppe med at tænke på ham.
Håber I kan hjælpe mig, for jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, har aldrig haft én før, men har prøvet ikke gengældt "kærlighed" før, og har en trang til en, der holder af mig.
Håber I kan hjælpe mig, og tak på forhånd.
Anomym, 15 år

SVAR:
“Det er ikke godt, at mennesket er alene” sagde Gud, og så skabte han Eva til Adam. Du har fat i en urgammel erfaring, kære anonyme.
Det er menneskets grundvilkår, at vi trænger til at blive holdt af, betingelsesløst, helt som vi er. Vi har brug for kærlighed!
Kærlighed er stærk
Og når forelskelsen rammer os, kan det fylde alt, – både nat og dag. Men fordi kærlighed – behovet for at elske og at blive elsket - er så stærk, skal den også behandles med varsomhed. For hjerter kan blive revet itu. Læs mere i vores artikel Forelsket - en fantastisk følelse.
Nyd venskabet
Det er rigtig dejligt, at du har mødt en dreng, som du kan have det virkelig rart sammen med. Hvor tid og sted kan glemmes og nuet kan nydes. Glimt af evighed.
Og du har nogle meget velovervejede tanker, – du tænker bl.a., at et kærestebrev kan skræmme ham lidt. Måske har du ret. Da han på havnen ikke rigtig vil kramme dig farvel, kan det være et tegn på, at han ikke er klar til at gå videre, – i hvert fald ikke lige nu. Der er langt fra samtale, grin og sjov på den dejlige måde til et fast parforhold, som er officielt for andre. I artiklen Pigevenner og drengevenner kan du læse lidt mere om forskelle på pigers og drenges måder at være på.
Tålmodighed kan være et skræmmende ord.
Ventetid er ulidelig, som du skriver. Men hvad er risikoen? Hvis du presser ham, vil du så miste den frie og rare måde at være sammen med ham på? – Det er dig, der kender ham og dig, der må overveje det. Du kan skrive til ham og forklare, hvor dejligt og sjovt du synes, det er at være sammen med ham. Han kan så bekræfte, at han også gerne vil være mere sammen med dig, – eller han kan bakke ud, fordi han ikke ønsker mere end de korte, spontane, sjove oplevelser.
Det er dig, der må overveje, om du har brug for afklaring af, om du skal satse mere på ham, eller om du skal gå videre. Eller om du vil/kan vente og se tiden an. Og så er det jo aldrig spild af tid at nyde venskabet. Prøv at læse andre svar på siden, fx: Hvad skal jeg gøre med følelserne for min bedsteven?
Du skriver, han er 13 år – altså 2 år yngre end dig. Det kan jo også betyde noget i forhold til, hvor parat han er til at skulle gå ind i et kæresteforhold. 2 år betyder mere nu i jeres alder, end det gør om nogle år. I er meget unge og I har begge brug for at udvikle jer og hvis I bliver kærester nu, kan du risikere at komme til at virke styrende alene pga. alderen og det, at du måske er mere moden end han er. Prøv at læse følgende svar, som både handler om aldersforskel og om det at tage et trin ad gangen: Er det mærkeligt at blive kæreste med en på 13, når jeg selv er 15?
Du har fået en skøn erfaring.
Det er muligt at holde af og blive holdt af. Det er muligt at glemme sig selv i sjovt samvær. Det er muligt at blive værdsat. Den erfaring kan du bære med dig, lade den varme dit hjerte. Det er ikke sikkert, han er klar til at gå videre i et kæresteforhold. Men du er værd at have det rart og sjovt sammen med. Den blomst må du billedligt talt sætte frem på dit værelse. Med håb for fremtiden i alt dens usikre virvar!
Mange kærlige hilsener fra
Margit