Ikke lyst til sex efter afholdenhed – hvad er der galt med mig?

Vis spørgsmål

Hej "Adam og Eva". Afholdenhed, har gjort mig anti-liderlig, har hverken lyst til onani, sex og kan ikke tænde på de modsatte køn.

Jeg vil fra starten slå fast, at jeg aldrig på nogen måde har været afhængig af porno, og kun set det 3 gange, og det har aldrig tændt mig. Til gengæld har jeg ofte onaneret, og det har jeg gjort hyppigt. Men efter hver udløsning, skammede jeg mig og ville ønske jeg kunne stoppe og leve i afholdenhed indtil den rette pige kom.

Det skete så for ca. 20 dage siden, hvor jeg lige pludselig mistede lysten. Jeg fik kriminaliseret "onani" så meget, at jeg nægtede, at gøre det, og hold da op, hvor VAR det skønt ikke at være afhængig længere, jeg følte mig som en ny og fri mand ;)

Men, så lagde jeg lige pludselig mærke til, at jeg faktisk ikke længere havde lyst til onani, jeg har virkelig svært ved at tænde på en pige, jeg har aldrig frække tanker, jeg skal TVINGE mig selv til at onanere, og syntes ikke engang at udløsning er specielt godt.

Jeg har prøvet at se nogle mere uskyldige sex-scener fra film, langt væk fra porno, i et desperat forsøg på at finde vildskaben frem i mig igen. Jeg kan godt få erektion, når jeg ser det.

Og jeg er absolut på ingen måde til mænd, den mandlige krop og tanken om det seksuelt - frastøder mig! Samtidig ønsker jeg at respektere kvinden, og vil vente med at have samleje til den rette kommer, altså indenfor ægteskabet.

Hvad er der galt med mig? Hvor kan jeg finde vildskaben frem længere? Hvorfor kan jeg ikke tænde på en pige (eller i hvert fald, har utrolig meget svært ved det)?

Har I nogle gode råd, der kan hjælpe mig til at finde kødets lyster tilbage? Er det muligt? Er jeg på vej til at blive sindssyg? Jeg er vel ikke på vej til at blive homoseksuel, vel?

Unormal, 18 år

SVAR:

Kære dig

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg håber, jeg kan give dig nogle ord med på vejen, som kan hjælpe dig og forhåbentlig også berolige dig.

Jeg har lyst til at udtrykke glæde over, at du har en fantastisk indstilling til din egen seksualitet og din kommende ægtefælles seksualitet, nemlig at det er en gave og en glæde, som I to engang skal have lov at udfolde og udforske sammen. For her på AdamogEva.dk mener vi, at seksualiteten er beregnet til at blive levet ud og dermed også udfoldet og udforsket i et trygt parforhold.

Seksualiteten kan være en udfordring

Når det er sagt, så er der rigtig mange, som oplever, at seksualiteten kan være svær at styre, og at den nemt får sit eget liv i onani. Mange oplever også, at skammen er en følelse, som fylder efter onani. Jeg tror, der er to sider af denne skam. Den ene side er, at skammen er en følelse, som vi skal forsøge at bryde med, fordi det faktisk ikke er skamfuldt. Du er ikke et dårligt menneske, fordi onani fylder. Du er ikke mindre værdifuld som menneske, fordi du onanerer. Prøv om du kan holde fast i det.

Den anden side af skammen tror jeg kan handle om, at skamfølelsen fortæller os, at onani ikke er den bedste måde at leve seksualiteten ud på. Jeg tror, skamfølelsen kan være en reminder om, at seksualiteten er tænkt som en gave, der skal leves ud i et trygt og forpligtet parforhold. Som du også selv er inde på, skal den gemmes til den, du elsker, og som du har forpligtet dig til at dele livet med.

Forskrækkelsen – og en mulig forklaring

Jeg kan se, du bliver rigtig forskrækket over, at du pludselig ikke mærker de seksuelle impulser. Jeg vil gerne komme med en mulig forklaring på det, du oplever, men jeg understreger, at det er en mulig forklaring. Hvis jeg mere præcist skulle afklare, hvad det kan handle om, ville det kræve, at vi talte sammen.

En mulig forklaring: Vores seksualitet er ikke en bestemt størrelse indeni os, som bare er konstant. Den kan svinge noget op og ned. Fx kan det være sådan, at hvis vi er lidt stresset, så øges seksualiteten for nogle, og den bliver mindre for andre. Men ofte vil stærk stress medføre, at seksuallysten forsvinder helt. På samme måde medfører angst, at vores seksuelle følelser og impulser forsvinder. Hvis jeg lige har været ved at blive ramt af en bil og blevet meget bange, så er det typisk ikke de seksuelle følelser og impulser, som fylder.

I dit tilfælde tror jeg, at en mulig forklaring er, at du er blevet bange, fordi du ikke lige har kunnet mærke dine seksuelle følelser og impulser. En sådan angst medfører altså en reaktion i vores krop og psyke, som medfører, at seksuallysten trænges i baggrunden. Jo mindre du mærker dine seksuelle følelser, jo mere bange og fokuseret på din seksualitet er du sikkert blevet. Det betyder også, at der kan komme noget pres ind over de seksuelle følelser. Og det virker på samme måde som angsten – så bliver de seksuelle følelser skubbet til side.

Vejen videre frem

Jeg tænker ikke, det handler om, at du er homoseksuel. Jeg tror heller ikke, du er ved at blive sindssyg. Jeg tror, at hvis du forsøger at berolige dig selv og retter dit fokus på at lave gode ting i hverdagen, som du holder af, dyrker gode venskaber og interesser, så skal dine seksuelle følelser nok vende tilbage igen.

Håber, det kan give lidt ro.

Tillykke med, at du er en mand, og at du har en seksualitet, og at du ønsker at leve sundt med den. Du ønskes alt godt fremover i dit liv.

Med kærlig hilsen
Ole Rabjerg

Opdateret 15.10.2020