Ikke glad for klassen - skal jeg flytte skole eller blive?
Hej Adam og Eva. På min nuværende skole har jeg lige flækket en tand pga at en fra min klasse slog mig i hovedet med en vandflaske. Og nu vil jeg virkelig gerne flytte skole, men ved ikke, om jeg skal. Jeg kan ikke særlig godt lide min skole eller klasse. Jeg ved ikke, om jeg skal snakke med min far om det. Vil bare gerne flytte hurtigst muligt. Jeg ved ikke, om jeg skal blive eller ej.
Emely, 13 år

SVAR:
Kære Emely
Jeg kan godt forstå du er ked af at en fra din klasse har slået dig med en vandflaske, og at du endda flækkede en tand ved det. Nu skriver ikke så meget mere om situationen, så det er lidt svært for mig at vide, hvordan det gik til.. om det var et uheld eller måske mobning? Og så ved jeg heller ikke, om du længe været ked af din klasse? Har du søskende på skolen? mv. Men jeg kan se ud af det, du skriver, at du ikke er glad for din klasse. Det er ikke rart, når man tilbringer så meget af sin hverdag med netop ens klassekammerater.
Tal med de voksne om det
Jeg synes helt klart, at du skal snakke med din far om det – og måske din klasselærer eller en anden lærer, du har tillid til. De kender dig og din situation, og derfor er jeg sikker på, at de gerne vil hjælpe dig. Hvis du går og har det dårligt i hverdagen, skal der nemlig gøres noget ved det! Men som sagt allerførst så skal du tage en snak med din far, og hvis du føler din klasse mobber dig, så snak med ham om det og så kan I sammen finde ud af, hvordan det skal gribes an.
Håber du får en god snak med din far, og at du får det bedre på din nuværende eller måske en ny skole.
Hvis du gerne vil blive klogere på dig selv, kan du måske få noget ud af nedenstående artikler:
Er der nogen der kan li mig?
Hvem er jeg?
Gode venner
Venligst Katrine
Leksikon
Læs mere her
Er du glad for dig selv?