Hvornår skal jeg tage graviditetstest, når jeg bruger p-piller?
Hej
Jeg er en pige på 19 år og er i et fast forhold på andet år. Jeg er på p-piller og har været det de sidste 2½ år, men har på fornemmelsen, at jeg er gravid. Jeg tager ellers altid mine p-piller nøjagtigt og får min “menstruation”. Alligevel vil jeg gerne tage en graviditetstest.
Jeg ved, at man tidligst skal tage den dagen efter, man skulle have fået sin menstruation, for at resultatet er mest præcist. Men hvad skal jeg gøre? Min menstruation er aldrig forsinket, når jeg er på p-piller, da den jo er “fremtvunget”, så hvilken dag skal jeg tage testen?
Håber meget, at I forstår mit spørgsmål og kan hjælpe mig.
Mvh. Anonym

SVAR:
Kære anonyme kvinde
Mange tak for dit spørgsmål, som er helt forståeligt for mig. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre.
Ingen prævention er 100% sikker
Det lyder til, at du har sat dig godt ind i, hvordan dine p-piller virker. Det er dejligt at høre! Her på siden har vi også en udførlig artikel med info om p-piller. Den kan du måske få noget ud af at læse: Info om p-piller.
Som udgangspunkt er sikkerheden ved p-piller meget høj, når du tager dem nøjagtigt, som du selv beskriver. Dog er der altid en mulighed for graviditet uanset, hvilken prævention du bruger. Derfor tænker jeg, det giver mening, at du tager en graviditetstest, når du har på fornemmelsen, at du kan være gravid. Det vil give dig en ro til at komme videre – den ene eller den anden vej.
Blødningen i p-pillepausen
Hvis du er blevet gravid, vil de fleste se en forskel i deres “menstruation”, selvom den, som du siger, er fremtvunget. Det skyldes, at graviditetshormonerne overtager en del af den funktion, p-pillerne kunstigt har haft i din krop. Blødningen i p-pillepausen kommer, fordi hormonerne fra p-pillerne ikke længere bliver tilført. Når kroppen registrerer dette fald i hormonerne, udstøder den slimhinden, og du bløder – ligesom den ville gøre i en naturlig cyklus med menstruationsblødning. Hvis du er gravid, vil blødningen derfor oftest udeblive pga. de graviditetshormoner, kroppen er begyndt at producere. Jeg håber, du kan følge mig?
Graviditetstest
Ift. dit spørgsmål om, hvornår du skal tage testen, vil jeg derfor sige, at hvis blødningen udebliver, kan du tage den på samme tidspunkt, som hvis du ikke havde været på p-piller. Jo længere tid du venter, des højere vil graviditetshormonet dog være, hvis du er gravid, og des sikrere er resultatet også, hvis den er negativ.
Det er godt og vigtigt, at du reagerer på de symptomer, du har i kroppen. Hvis du fortsat er i tvivl på trods af en negativ graviditetstest, vil jeg opfordre dig til at tage en snak med din læge. Lægen vil kunne tage en blodprøve, der mere sikkert viser, om du er gravid.
Jeg håber, du har fået mere afklaring; ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mvh Anna Kammersgaard