Hvornår kommer menstruationen igen efter anoreksi?
Hej. Jeg er 14 år og har anoreksi, det har jeg haft i omkring et halvt år godt og vel. Jeg tabte mig 14 kilo på 3 måneder og har siden tabt mig lidt og taget lidt på, men nu går det STILLE og ROLIGT fremad.
Min menstruation har før været helt på klokkeslag altid, men nu er den selvfølgelig væk efter vægttabet ...
Jeg har fået af vide af min læge, at det er okay for mig at veje 52 kilo, det er lige det mindste, men det er forsvarligt. Men her på det sidste stykke tid har jeg været sindssygt bange for aldrig at få menstruation igen. Jeg ved ikke, om der er noget mad, jeg kan spise, eller noget jeg kan gøre, for at det vil gå hurtigere.
Jeg håber virkelig, du kan hjælpe mig, da det er det eneste, jeg går og tænker på.
På forhånd tak for hjælpen. :)
Mange hilsner A, 14 år

SVAR:
Kære A
Tak for dit spørgsmål. Jeg håber, du får den rigtige hjælp til at behandle din sygdom.
Det er rigtig flot, at du har vendt dit spisemønster og er begyndt at tage på. Men det er ikke nok blot at tage på i vægt. Det handler også om at bearbejde den måde, hvorpå du vurderer og opfatter dig selv. Hele den anorektiske tankegang skal ændres. Du skal have opbygget en identitet uden sygdommen og det store behov for selvkontrol. Alt dette tager lang tid, men det er muligt. Du skal ikke give op.
Menstruation kræver overskud i krop og psyke
Når du taber i vægt og bliver undervægtig, reagerer kroppen og "sparer" på de ressourcer, den kan. Det er ikke hensigtsmæssigt at blive gravid, hvis der ikke er nok næring til et barn.
Derfor påvirker vægttabet og undervægten både hormonerne og ægløsningen, og menstruationen udebliver. Når kroppen igen har fået en normalvægt, og der er kommet ro på tingene, vil du atter danne nok hormoner og få ægløsning og menstruation. Det er ikke muligt at sige, hvornår din krop føler, at tingene er i ro.
Din menstruation skal nok komme igen
Din psyke påvirker også dine hormoner og kan gøre, at ægløsningen udebliver. Det bedste, du derfor kan gøre for dig selv, er at tage det med ro og fokusere på behandlingen af din anoreksi. Når din krop kommer i balance igen, skal menstruationen nok komme. I nogle tilfælde kan der gå op til et år, før menstruationen igen kommer.
Det kan være svært at acceptere, at kroppen "selv bestemmer". Ligesom du arbejder med at acceptere din vægt og dit udseende, er det en god, men svær øvelse at acceptere, at menstruationen kommer, når din krop er klar. Du er stadig ung, og der er flere på din alder, der endnu ikke har haft deres første menstruation. Det er derfor ikke unormalt at være 14 år og ikke have menstruation.
Der er ikke noget bestemt mad, du kan spise, der fremmer, at du får menstruation. Det bedste du kan gøre for din krop er at spise varieret.
Læs evt. mere om piger, menstruation og pubertet her: Fra pige til kvinde.
Håber det var svar på dine spørgsmål.
Ellers er der hjælp at få ved Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade.
Kærlig hilsen
Signe