Hvornår kan man sige de 3 ord?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 16 år, og skriver fordi jeg har brug for nogle råd omkring følelser og den slags.

For omkring 1 år siden fik jeg min første rigtige kæreste. Det var første gang, at jeg havde holdt så meget af en dreng.

Vi var sammen i omkring 7 måneder, men da han så slog op, kom han med den dårligste forklaring.

Han havde ikke tid til mig mere pga. fodbold og skolen, og det var det eneste, jeg fik at vide.

Nu er han sammen med en pige fra min klasse, og når hun snakker om ham, er jeg ved at dø.

Selv efter 6 måneder tænker jeg stadig konstant på ham og ville ønske, at det stadig var mig, der var sammen med ham.

Men mine spørgsmål er :

- Er det normalt stadig at tænke på ham hver dag, selv efter 6 måneder.

- Hvornår elsker man en anden, og hvornår er man forelsket?

Hvornår kan man sige JEG ELSKER DIG og vide, at det ikke bare er forelskelsen, der får en til at tro det?

Kærligst Hilsen Sofie, 16 år

SVAR:

Kære Sofie.

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at se din tidligere kæreste sammen med en pige fra din klasse. Det giver god mening for mig, at det er svært at lade være med at tænke på din tidligere kæreste. Jeg ved ikke, om man kan sige noget om normalt og unormalt i forhold til,hvor lang tid der går, før smerten ebber ud, men jeg tænker, at der er en god grund til dine reaktioner.

Fastlåst

Jeg tror, at der kan være flere grunde til, at du kommer til at tænke på din tidligere kæreste, selvom der er gået 6 mdr. siden I kom sammen. Den ene grund kan være, at det er svært for dig at undgå at blive konfronteret med dine følelser for ham, fordi du jævnlig hører om ham gennem pigen fra din klasse. En anden grund, til at du tænker på ham hver dag, kan være, at du stadig har et håb eller ønske om, at han vender tilbage til dig på et tidspunkt. Det betyder, at du kommer til at fastlåse dine følelser for ham, og det medfører, at du kommer til at sidde fast i smerten og frustrationen over, at han slog op med dig.

Giv slip

Et råd til dig er at fastholde overfor dig selv, at der ikke er noget håb om, at du kan få ham som kæreste igen. Du bliver nødt til at bestemme dig for, at du ikke vil bruge mere tid og energi på at tænke på ham, når du alligevel ikke kan få ham tilbage. Derefter skal du bestemme dig for, hvad du har lyst til at bruge din tid, energi og tanker på – og så skal dét have dit fokus, hver gang han kommer i dine tanker. Hvis du ikke arbejder på at give slip på dine tanker om ham, så kan en konsekvens være, at det bliver svært for dig at forholde dig til andre ting ex. Venner, fritidsinteresser, skole mv. fordi al din tanke-energi går med at tænke på din tidligere kæreste.

Det "rigtige" tidspunkt

Du spørger om, hvornår man kan sige JEG ELSKER DIG. Jeg synes, at det er et rigtig godt spørgsmål. Hvilket svar der gives er meget individuelt, da det er meget forskelligt, hvornår den enkelte person kan sige: JEG ELSKER DIG. Det er meget forskelligt, hvilken betydning der lægges i disse 3 ord. Nogle kan sige de 3 ord ret hurtigt, fordi de reagerer på en umiddelbar forelskelsesfølelse. Andre skal have kendt hinanden rigtig længe før, de vælger at sige disse ord, fordi de vil være helt sikre på, at de kan stå inde for deres forståelse af disse ord.

Forskellen på at elske og være forelsket

Jeg tænker, at en grundlæggende forskel er, at det at være forelsket er en følelse, hvorimod det at elske er et valg. Det betyder, at det at elske et andet menneske handler om, at du har taget et valg om, at du vil elske – også uden at kærligheden bliver gengældt. Når man oplever følelsen af forelskelse, så kan det være svært at finde ud af, hvad man egentlig føler, og hvad man tror man føler - fordi følelserne kan svinge rigtig meget. Forelskelses-følelsen kan også få dig til at gøre en masse ting, som du måske ikke ville have gjort, hvis du ikke var forelsket.

Kærlighed - At elske er et valg

Når man har mødt en person, som man er blevet forelsket i, så kan det godt tage lang tid (jeg mener, at det kan tage op til 2 år) før at forelskelsen klinger af, og bliver til kærlighed. Kærlighed som er et valg, som man tager om at ville elske den anden. På baggrund af min beskrivelse af mine tanker om forskellen på at elske og være forelsket, så ender jeg med at svare følgende. Jeg kan egentlig ikke svare dig direkte på, hvornår du kan sige JEG ELSKER DIG, og så vide at det ikke er forelskelsen, der giver dig følelsen.

Ordenes værdi

Personligt, så vælger jeg nogle gange at skifte ordene JEG ELSKER DIG ud med: ”Jeg holder rigtig meget af dig” eller ”du har rigtig stor betydning for mig”. For mig rummer de andre sætninger den samme kærlighed som de 3 ord, nemlig at jeg vælger at fortælle, at den anden person betyder noget for mig. Jeg tror også, at sætningen JEG ELSKER DIG kan blive brugt for meget, sådan at ordene mister deres værdi og betydning.

Jeg håber, at jeg har kunnet bidrage lidt til dine spørgsmål. Jeg vil ønske dig alt held og lykke fremover – nyd din ungdom og din energi sammen med dine venner og dine interesser.

Prøv også og læse artiklen:

Kærlighed og forelskelse

Du kan også søge på "kærestesorg" og finde flere artikler og svar, som måske kan hjælpe dig.

Kærlig hilsen Linda Valbjørn