Hvornår får jeg min menstruation igen, efter jeg har haft anoreksi?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg har (haft) anoreksi, og har derfor været meget undervægtig. Nu er jeg normalvægtig (BMI på 17), og venter derfor min menstruation. Jeg har fået et okay normalt forhold til mad og synes også, min psyke har det fint.

Mit spørgsmål er derfor, om det er muligt at få min menstruation tilbage med et BMI på 17? Jeg har været normalvægtig i to måneder nu, og har stadig ikke fået den tilbage.

Mvh anonym, 16 år

SVAR:

Kære Anonyme

Tak for din henvendelse – jeg er rigtig glad for, at du skriver. Det er en hård kamp at skulle kæmpe sig ud af anoreksi. Det er utrolig flot gået, og jeg fornemmer en stærk vilje bag.

Som du selv skriver, bremser ekstrem undervægt pubertetsudviklingen. Det lyder til, at du har haft menstruation tidligere, da du skriver “… få menstruation tilbage …” Det er godt, for så behøver du ikke undersøgelser i forhold til andre sygdomme.

Hormoner

Der er en helt naturlig og fysisk grund til, at din menstruation ophørte, mens du havde anoreksi: Når kroppen bliver stresset, bliver hormon-aksen undertrykt. Det fører med sig, at frigivelse af hormoner fra hovedet bliver hæmmet. Hormonerne fra hovedet skal stimulere de hormoner, der laver æg og ægløsning, som ender med menstruation.

Menstruationen kommer igen

Nu er du på rette vej, og hvis du fortsætter på samme måde, er jeg sikker på, at du får din menstruation igen. Din krop er dog stadig stresset og påvirket. Pr. definition skal du op på BMI over 17,5 for at være normalvægtig. Der er derfor stadig lidt tilbage, til du er helt oppe på normalvægt. Du har psyken med, hvilket er super vigtigt. Fortsæt den vej, så skal din menstruation nok vende tilbage. Jeg kan desværre ikke fortælle dig præcist, hvor længe der går, men der kan måske godt gå op til et år, før den vender tilbage.

Medicin

Som du sikkert ved, er det vigtigt at få din menstruation tilbage af flere grunde, fx for din knogleudvikling. Desværre har det vist sig, at det ikke gavner med hormonbehandling eller lignende. Kroppen skal selv regulere hormonerne i takt med, at du bliver helt rask. Man kan dog supplere med vitaminer og lignende, hvis det er nødvendigt. Hvis du er det mindste i tvivl, synes jeg, du skal tage en snak med din egen læge.

Alt det bedste din vej.

Venlig hilsen
Heidi Fhær Larsen