Hvornår er man ikke længere heteroseksuel?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

21-årig pige og i tvivl – det kommer vist ikke bag på nogen.

Jeg er kommet i tvivl, om jeg er så heteroseksuel, som jeg troede.

Når jeg fx skal onanere, tænder tanken om at være sammen med en pige mig nærmest mere end tanken om at være sammen med en dreng.

Både tanken om han- og hunkøn kan få mig i “gear”, men hvis jeg tænker på en pige, så går det lidt hurtigere.

Jeg har aldrig været forelsket i en pige – hvor jeg til gengæld har haft følelser for drenge.

Jeg har altid været meget opmærksom på kvindekroppen og pigers udseende – hovedsageligt pga. lavt selvværd, så jeg har altid sammenlignet meget.

Jeg har ikke noget ønske om at være i et forhold med et pige. Tanken/synet af to piger tænder mig bare (generelt mere end synet af mand/kvinde). Er det “almindeligt” for heteroseksuelle, eller betyder det, at jeg er bi- eller homoseksuel?

Hilsen den måske knapt så heteroseksuelle

SVAR:

Kære 21-årige kvinde

Hvornår er man ikke længere heteroseksuel?

Det er et stort og vigtigt spørgsmål, du stiller i forhold til dit eget liv. Du nævner nogle ting, som du forbinder med din tvivl. Jeg tror, du rører ved noget vigtigt, og jeg vil trække et par ting frem, som jeg håber, kan hjælpe dig.

Onani

Når du onanerer som kvinde, vil du helt naturligt have dit fokus på kvindekroppen. Din opmærksomhed vil være på, hvordan du kan stimulere dig selv og opnå orgasme. Der kan være flere grunde til, at du tænker mere på at være sammen med en pige end med en dreng. En af dem er, at det er en kvindekrop, din krop, du har brug for at stimulere, når du onanerer.

En lige så vigtig ting er din holdning til din egen krop. Hvor godt kender du din krop? Er du glad for din krop? Er du stolt af din krop? Er du tryg ved din egen seksualitet, eller har du brug for at tænke på en anden pige for at mærke dig selv?

Lavt selvværd

Når vi har lavt selvværd, har vi tendens til at bedømme os selv i forhold til andre. Vi tænker, andre er bedre, smukkere, dygtigere, mere kvindelige, mere sexede osv. Vi har svært ved at tro på vores egen værdi og dømmekraft.

Du kan prøve at tænke over, om du har set eller hørt noget i medierne eller fra dem, du er sammen med, som har fået dig til at tvivle på din egen seksualitet. Måske taler dine venner meget mere om drenge, end du gør. Måske har mediernes fokus på homoseksualitet påvirket dig, så du er blevet usikker på din seksualitet.

Lavt selvværd kan få os til at tvivle på de mest indlysende ting i vort liv. Jeg forstår, at du ikke tidligere har været i tvivl, om du var heteroseksuel. Hvis det er rigtigt, så lad ikke de her tanker ændre ved din tanker om det.

Kvindekroppen

Det er en god idé at lære sin egen krop at kende. Undersøg, hvordan du selv ser ud, hvilke steder på kroppen det er behageligt at blive berørt osv. Samtidig er det vigtigt, du minder dig selv om, at det er din krop. Beslut dig til, at du vil arbejde på at blive glad for din krop, for det er den, der er din.

Hvis du ofte sammenligner din krop med andre pigers og tænker, at deres krop er smukkere, bedre, mere rigtig end din, så sårer du dig selv. Sagen er, at alle kroppe er forskellige. Din krop er helt unik, lær den at kende og glæd dig over den.

Forelsket

Du har ikke haft følelser for piger og har ikke noget ønske om at være i et forhold til en pige. Hvis det er sådan, det er, så slip alle tanker om homoseksualitet og biseksualitet. Til gengæld har du oplevet at været forelsket i drenge. Umiddelbart tænker jeg, at du er en helt almindelig pige, som er påvirket af den tid, vi lever i, hvor seksualitet fylder rigtig meget alle steder.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Hvad er homoseksualitet? og søge mere på emnet her på siden.

Jeg ønsker dig alt godt.

Kærlig hilsen
Gunhild Aaen Madsen

Opdateret 14.10.2020