Hvorfor mærkelig hud og “bumser” på penis?
Jeg har nogen mærkelig hud på bagsiden af min penis samt få “bumser”. Jeg ved ikke, hvorfor min hud ser sådan ud på bagsiden. Hjælp??
Anonym, 16 år

SVAR:
Kære Anonym
Det, du beskriver på undersiden af din penis, lyder for mig, som om det kunne være synlige talgkirtler, talgknopper eller bumser (som du selv skriver).
Talgkirtler er noget alle har. De kan på penisskaftet optræde som små hvide knopper, der ligger i forbindelse med hårsækkene i huden og er særligt synlige her, fordi huden på penis er så tynd. De er helt naturlige, da de er med til at fugte og vedligeholde huden – og må ikke fjernes.
Talgknopper og bumser er lidt to sider af samme sag og opstår, når de ovennævnte talgkirtler stopper til. Det forekommer særligt i pubertetsalderen, hvor man har et øget niveau af androgener (kønshormon), men forsvinder dog som oftest med alderen, ligesom bumser andre steder på kroppen gør.
Du kan mindske forekomsten af talgknopper og bumser ved at sørge for en god hygiejne – dvs. ved at vaske dig godt med sæbe omkring penis, når du tager et bad. Evt. kan du bruge intimsæbe, som kan købes på apoteket eller i Matas.
Hvis du er særligt generet af talgknopperne, bumser eller andre hudforandringer på din penis, vil jeg anbefale, at du går til din læge og får ham til at kigge på det.
Du kan læse mere om de normale variationer på penis i artiklen Penis, forhud og testikler.
Mvh Samuel