Hvorfor må man ikke have sex, når man er under 15 år?

Vis spørgsmål

Hejsa.

Jeg vil gerne spørge, hvorfor man ikke må have sex, før man er 15? Hvad kan der ske osv.?

Skal man have en vaccine, inden man skal have sex, eller inden man bliver 15?

Hvad sker der, hvis man ikke har fået HPV-vaccine, og ens forældre synes, det er en dårlig idé at få den?

Jeg vil også gerne spørge om, hvorfor man ikke må få fingeren eller blive slikket, når man er under 15 år, og hvad sker der ved det?

N, 13 år

SVAR:

Kære N!

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil starte med at svare på dine spørgsmål om, hvad der kan ske ved at dyrke sex, når man er under 15 år.

Under 15 år

Når du spørger, hvorfor man ikke må have sex, når man er under 15 år, så tænker du måske på loven om den seksuelle lavalder. Det er en lov, der gælder for alle i Danmark. Der står, at børn under 15 ikke må have seksuelt samkvem med personer, der er ældre. Det betyder altså både oralsex (at blive slikket), at få fingeren, at have samleje og meget andet.

“Hvorfor er den lov sådan?” kan du så spørge. Jeg tænker, den er lavet for at beskytte piger som dig. Piger og drenge på 13 og 14 er ikke klar til at være nøgne med et andet menneske og trykke på de seksuelle knapper på hinandens kroppe. Det kan godt være, du føler dig klar og hører om nogle, der har prøvet det, men din krop og dine følelser er ikke klar endnu.

Du har de næste mange år til at lære din egen krop, din seksualitet, din sexlyst og alle dine andre følelser rigtig godt at kende. Når du kender dem bedre – og kender dine grænser – er du mere klar til at have et seksuelt forhold. Jeg synes, du skal læse et svar til en pige på 14 år. Her får du både svar på, hvorfor loven er, som den er, og hvad der kan ske ved at dyrke sex, inden man er moden til det: 14 år og klar til sex – er det for tidligt? Du kan også læse meget mere i temaet Teenager og sex.

HPV-vaccine

HPV er en virus, der hedder Human Papilloma Virus. Der findes mange slags HPV. Nogle HPV-typer kan, hvis en pige bliver smittet med dem, give celleforandringer på livmoderhalsen. De celleforandringer KAN blive til kræft senere i livet. Som du vist selv ved, bliver der tilbudt en gratis HPV-vaccine til alle piger i Danmark. Vaccinen beskytter mod de typer af virus, der kan give kræft. Du kan læse meget mere i artiklen HPV og vaccinen.

Dine forældre

Du spørger, hvad der sker, hvis dine forældre synes, det er en dårlig idé, at du får vaccinen. Ved du, hvorfor de synes, det er en dårlig idé? Er det, fordi dine forældre ikke synes, du må dyrke sex, før du bliver gift, og derfor ikke synes, vaccinen er nødvendig? Eller er det, fordi dine forældre har hørt om bivirkninger ved vaccinen og er bange for, at du skal blive syg af den? Eller er det mon noget helt tredje? Jeg kan ikke vide, hvad der kommer til at ske i din familie. Men jeg tænker umiddelbart tre ting:

1. Dine forældre vil gerne passe på dig.
Jeg føler mig ret sikker på, at uanset hvad dine forældre tænker om HPV-vaccinen, så tænker de højt om dig. Jeg tror, de elsker dig og prøver at passe så godt på dig, som de overhovedet kan.

2. Du er så gammel, at du selv bestemmer nogle ting, og dine forældre stadig bestemmer nogle ting.
Du kan – så vidt jeg ved – ikke få vaccinen, uden dine forældre godkender det. Loven i Danmark siger, at dine forældre har “myndighed” over dig. Det betyder, at de kan sige ja og nej til fx behandling med medicin, indtil du er 18 år. (I nogle tilfælde kan du selv gå til læge, uden de ved det, når du bliver 15)

3. Tal med dine forældre.
Jeg spurgte, om du ved, hvorfor dine forældre synes, vaccinen er en dårlig idé for dig. Hvis du ikke ved det, synes jeg, du skal spørge dem. Du kan simpelthen sige: “Mor, hvorfor synes du og far ikke, jeg skal have den dér HPV-vaccine?” Hvis du allerede ved, hvorfor dine forældre ikke synes, du skal have vaccinen, men du selv gerne vil, kan du jo sige det til din mor: “Mor, jeg har tænkt på, at jeg gerne vil have den der vaccine – men jeg tror ikke, du og far synes om det. Kan vi snakke om det?” Måske er du selv bare usikker på det hele ... Uanset hvad, synes jeg, du skal tage en snak med den af dine forældre, du føler, du taler bedst med. Jeg gik ud fra, det er din mor, men det kan jo være, det er din far. Det ved du bedst.

Forbered samtalen

Det kan være en god idé at forberede den, du gerne vil tale med. Altså, hvis det er din mor, kan du sige til hende: “Mor, der er noget, jeg gerne vil snakke med dig om alene – kan vi gøre det nu, eller passer det senere?” Så kan hun lige nå at forberede sig på, at hun skal koncentrere sig om dig.

Og jeg er HELT SIKKER på, din far eller mor vil blive rigtig glad for, at du spørger dem og måske også fortæller dem om andre ting, du går og tænker på. De kan måske godt være lidt bekymrede for at “blande sig for meget”, nu hvor du er blevet teenager. Men jeg er sikker på, de stadig vil være ivrige for at hjælpe dig, så godt de kan.

Held og lykke med snakken! Og hvis du får nogle nye spørgsmål, når du læser mit svar og de artikler, jeg har henvist til, er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive til os igen!

Venlig hilsen
Ida Secher Rom